Sós finomságok – nem mind hizlal, ami finom

Szerző: Diákszemmel

A sorozat előző részében a kedvenc egészséges édességeimet osztottam meg veletek, ezt itt találhatod. Ezúttal sós rágcsálnivalókról lesz szó, amelyek segítenek, hogy a különféle chipsek és ropik helyett inkább a zöldséget ragadd meg, amikor nassolnál valamit. Ha szeretnéd lenyűgözni a barátaidat ezekkel az egyszerűen elkészíthető, mégis finom receptekkel, vágj bele nyugodtan – vagy készítsd el velük együtt!

Zöldségropi – nyersen és sütve

Mindenkinek ismerős az uborka és a sárgarépa, ugye? Legfeljebb a hétvégi húslevesből és az uborkasalátából. Na de gondoltad volna, hogy ezekből isteni ropit lehet készíteni? Nem kell hozzá más, csak egy kis só (ha még szeretnéd turbózni az egészség-faktort, használj himalája sót), bors, és ízlés szerint fűszerek.

Az uborkából érdemes a nyers ropit csinálni. Előnye, hogy a nyáron, hűtőből kivéve frissítő és hideg, és egyáltalán nem száraz, tehát a hidratáltságodról is gondoskodsz egyben! Nem kell mást tenned, mint egy késsel hosszában feldarabolni az uborká(ka)t, és megfűszerezni őket. Gondoltad volna, hogy ilyen egyszerű? Nem olyan, mint a hagyományos ropi, de hiánypótlónak mindenképp megfelel.

A sütött verzió már egy kicsivel bonyolultabb, de csak annyival, hogy be kell kapcsolni a sütőt, és várni, hogy megsüljenek a ropik. A répát felvágod, megforgatod egy kevés olívaolajban és fűszerben, majd mehet is a sütőbe, 180 fokon. A sütési idő általában 20 perc, de ez minden sütőnél eltérő.

Plusz tipp: ha nem ropit, hanem chipset ennél, egy éles késsel és odafigyelve vágd a zöldségeket (lehet burgonya, édesburgonya, de akár cékla is) karikákra, fűszerezz, és a fenti módon süsd őket ropogósra sütőben körülbelül 10 perc alatt.

Karfiol alapú pizza

Szereted a péntek estéidet egy jó filmmel, a barátoddal/barátnőiddel és egy nagy pizzával tölteni? Ha ez a mondat ismerősen hangzik, ez a recept neked lett kitalálva! Így igaz, ennek a pizzának karfiolból van a tésztája!

Az elkészítéshez nem lesz másra szükséged, mint egy fej karfiolra, 2 tojásra, ízlés szerint fűszerre, és 25 dkg reszelt mozzarella sajtra. Ez adja a pizzád alapját. Hogy innen mivel „díszíted”, az már csak rajtad múlik. Először is mosd meg a karfiolt, majd robotgépben darált apró darabokra, hogy úgy nézzen ki, mint a rizs. Ezután a darált zöldséget kb. 8-10 percig tedd be a mikróba, hogy megfőjön. Majd egy textílián keresztül nyomkodd ki belőle a nedvességet (célszerű konyharuhát használni), majd keverd bele a tojást, a mozzarellát és a fűszereket. A tipikus olasz ízvilághoz a bazsalikom, az oregánó és a fokhagymapor tartozik, de természetesen bármit használhatsz! Ezután egy sütőpapírral bélelt tepsiben formázz a masszából egy kör alakú lapot, és tedd be a sütőbe sülni 180 fokon 12 percre. Akkor lesz jó, amikor a széle kezd egy picit(!) megbarnulni. Ezután vedd ki, pakold meg a kedvenc feltétjeiddel, és mehet is vissza még 5-10 percre! Ha kész, nincs más hátra, mint hogy élvezd a finom és bűntudatmentes ízeket!

Cukkinispagetti 

Ha a bolognai spagetti a kedvenc ételed, de diétára vagy ítélve, van számodra egy jó hírem! Nem kell megválnod a kedvenc ételedtől, mert egy cukkini, és egy spirálozó, vagy egyszerű reszelő segítségével könnyen gyárthatsz tésztát! A fitneszguruk régi trükkje, hogy a teljes kiőrlésű/durum/konjak tésztát cukkinival dúsítják, vagy teljesen helyettesítik, így növelve az adagot a kalóriák minimális változásával. Ezt a tippet te is megfogadhatod – vagy becsaphatod vele a kistesót, aki azt hiszi, spagettit eszik, de ott lapul közötte a zöldség. A nyers cukkinit egyszerűen hosszában lereszeled a tetszőleges lyukú reszelőn (a nagyobb ajánlott, így nem törnek el a „szálak”) és serpenyőben megpárolod. Az igazi profik beszerezhetnek egy spirálozót, ami szimplán tésztát csinál a cukkiniból, de ez a költségesebb megoldás. A párolás után azonban jóízűen fogyaszthatod sós szószokkal – a mákos és a grízes tésztához lehet, hogy nem ez a legjobb megoldás. ☺

Ha a sorozatnak ez a része is tetszett, esetleg valamelyik receptet ki is próbáltad, mindenképp oszd meg velünk! A következő részben néhány tippet osztok meg veletek, hogy mire kell figyelni egy életmódváltáskor, és hogyan kezdjetek bele az egészséges életmódba.

Horváth Klaudia

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel