A jó esszé 5 tulajdonsága

Szerző: Diákszemmel

Sokan vagyunk, akiket nem tanítanak meg rendesen esszét írni. Csak annyit tudunk, hogy legyen eleje, közepe, vége, repkednek olyan fogalmak mint érvelés, források. Aztán csak azt vesszük észre, hogy még egyetemen is olyan “fogalmazások” születnek, mint az általános iskolai “írd le a nyári élményeid” opuszok. Milyen szempontokat vegyünk tehát figyelembe?

Legyen egy jól átlátható szerkezete

A megíráshoz valójában akkor érdemes hozzákezdeni, ha a fejedben már összeállt, hogy honnan szeretnél eljutni hová a szöveggel. Mi lesz a kiinduló álláspontod, milyen pontokon keresztül mutatod ezt be, milyen példákat hozol, és milyen következtetést vonsz le. Ha nincs meg a fejedben előre a vázlat, akkor könnyen lehet, hogy leírva is csak egy kuszaság lesz, amiben ráadásul egyáltalán nem rajzolódnak ki a súlypontok.

A vázlat segít megtalálni ugyanis a megfelelő arányokat: ne a bevezetéshez írjunk a legtöbbet, csak azért, mert ahhoz találtuk a legtöbb szakirodalmat.

Legyen érdekes

Egy esszé megírásakor nem az a cél, hogy valamilyen összeolvasott kitöltő szöveggel lefedd a kötelező karakterszámot. Annak semmi értelme a te számodra sem, és a tanár számára sem, akinek ezt végig kell olvasnia. Rugaszkodj el bátran az alaptémától, állj merészen a megadott téma elé. Közelítsd meg valami egészen új nézőpontból: gondolkodj rajta, hogy ha jelen formájában számodra teljesen érdektelen, hogyan tud érdekessé válni!

Neked is sokkal szórakoztatóbb lesz megírni, ha találsz egy valós kapcsolódási pontot, amitől a téma érdekessé válik a számodra, és valószínűleg jobb jegyet is kapsz rá, még ha tényleg kicsit el is rugaszkodtál az eredeti feladattól.

Legyen olvasható

Ne barokkos körmondatokban akarj mindenáron fogalmazni, hidd el: egy esszének nem az az érdeme, ha minél bonyolultabb alá- és mellérendelő mondatokban fogalmazol meg egy egyszerű állítást. A tartalom legyen összetett, ne a mondataid.

Látszódjon, hogy gondolkodsz

Bármiről szól az esszéd, vizsgáld meg a te érveléseddel szembemenő álláspontokat is. Mit mond, aki cáfolja azt, ami mellett te érvelsz, és mit gondolsz te erről. Legyél bátran kritikus: nem baj, ha ellenvetéseket fogalmazol meg a kanonizált szakirodalommal kapcsolatban mindaddig, amíg gondolatmenettel alátámasztod.

Az esszének nem az a célja, hogy egy rövid összefoglalását add a témában elérhető szakirodalomnak, hanem az, hogy látszódjon: elolvastad ezeket a szakirodalmakat, és gondolsz róluk valamit.

Látszódjon, hogy átolvasták

Amikor szoros a határidő, nagy lehet a kísértés, hogy amint megírtad az utolsó mondatot, már be is csukd a word-öt, és küldd az e-mailt a tanárnak. De ne ess ebbe a hibába. Mindenképp olvasd át még egyszer egyben a saját szöveged, a legjobb, ha egy nappal a befejezése után teszed ezt meg.

Amikor friss szemmel újra nekiesel, könnyen kiderülhet, hogy egyszerűen javítható hibák vannak benne, vagy hogy ahol az írás hevében még azt hitted, érthető a gondolatmeneted, valójában csak számodra az, aki benne voltál a gondolatmenetben. Ha nem olvasod át még egyszer, a jól megírt és átgondolt esszé is sokkal gyengébbnek tűnhet.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel