Állandóan fáradtnak érzed magad? Így segíts rajta

Szerző: Diákszemmel

Azt érzed, hogy állandóan fáradt vagy, és ez gátol meg, hogy rendes rá tudd venni magad a tanulásra? Van pár szokás, amikkel segíthetsz ezen az érzésen: több energiával kelhetsz fel és hatékonyabb lesz a napod.

Biztos te is érezted már, hogy kiváló tervet készítettél a napra, totál jól meg tudnád csinálni a feladataid, csak egyszerűen annyira fáradt vagy, hogy képtelen vagy hozzákezdeni. Talán párszor meg is kaptad, hogy ez nem fáradtság, hanem lustaság, és már-már el is hitted, így nem gondoltad, hogy változtatni tudsz. Pedig de.

Tartsd tiszteletben a tested alvásigényét és az alvási ciklusodat

Különböző korban különböző mennyiségű alvást ajánlanak, míg az újszülöttek 14-17 órát alszanak, 6-13 éves korban 9-11 órát ajánlanak, 14 éves kortól pedig 7-9 órát. Mégis, hiába állítod ezen idősávon belüli alvást biztosítva az ébresztőd, felkelhetsz úgy, mint akit éppen fejbevertek: ez azért van, mert rossz alvási ciklusban keltél fel.

Az alvásnak különböző fázisai vannak:

Forrás: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sleep_Hypnogram.svg

Magunktól, ha nincs valamilyen külső behatás, mindig egy ciklus végén ébredünk. Ezért van az, hogy ha hétvégén nem csörög az óra, olyan kellemesen kipihentnek érzed magad – még akkoris, ha nem sokkal aludtál többet, mint egy átlagos hétköznap. Ha az ébresztőd egy rossz fázisban csörög, nagyon nyomorultul fogod magad érezni.

Mit lehet ezzel tenni? Alapvetően egy alvási ciklus 90 perc, de ez akár 30 perces kilengéseket is mutathat, úgyhogy ezzel nem vagy kisegítve. A saját alvási ciklusod megismerésében az segít a legtöbbet, ha olyankor, amikor magadtól ébredsz, kiszámolod, hogy pontosan mennyit aludtál. Ha ez megvan, akkor nagyjából tudsz következtetni a saját alvási ciklusaid hosszára, és legközelebb eszerint állíthatod be az ébresztőt. Lehet, hogy 20 perccel kell korábban lefeküdnöd, vagy 20 perccel kell későbbre állítanod az ébresztőt – ha megteheted -, de egészen máshogy fogsz felébredni.

Menj ki a szabadba és mozogj

Az emberi test nagy mennyiségű testmozgásra van tervezve, és ennek hiánya bizony nem tesz jót neki. Ahogy a szabad levegő és a napsütés is alap igényeink. Ezeket mostanában nagyon észrevétlenül meg tudjuk vonni magunktól, mert valójában már mindent el tudunk intézni a négy fal közül, anélkül, hogy felkelnénk a kanapéról. Csakhogy azért, mert nem muszáj kimozdulnunk és mozognunk, mégis igényünk van rá.

Ahhoz, hogy a tested energiakészletét a megfelelő szinten tartsd, friss levegőre és napsütésre van szükséged. Például, a napsütéssel való érintkezés szabályozza a testünk melatonin termelését: ez az a hormon, ami segít abban, hogy el tudj aludni.

A napsütésből szerezzük a D vitamint is, ami egyéb jótékony hatásai mellett a kedvünkért is felel.

A másik dolog pedig a testmozgás: nem arról van szó, hogy keményen sportolj. Persze ha rendesen edzel, az is remek dolog, de a mi szempontunkból most nem ez a lényeg. Sokkal inkább az, hogy minden nap legalább fél órát vagy sétálj intenzívebben, vagy csinálj bármit, ami kicsit megmozgatja a tested. Ettől frissebb leszel.

Ha megfelelő mennyiséget alszol és kellő időt töltesz a szabadban egy kis mozgással, nagyon hamar megszabadulhatsz az állandó fáradtság érzésétől. Nem igényel olyan sok plusz energiát tőled, viszont sokkal jobban fogod érezni magad. Próbáld ki, és nézd meg az eredményt!

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel