Így olvasd hatékonyabban a szakirodalmat

Szerző: Diákszemmel

Vizsgaidőszakban elképesztő mennyiségű szakkönyvet kell elolvasnod, sőt, le is kell tudnod vizsgázni belőlük. Ha nem csinálod elég hatékonyan, akkor ez abból áll, hogy ülsz egész nap a könyv előtt és olvasol. És olvasol. De van ennél jobb módszer is.

Amikor nekiülünk a tanulnivalónak, az az alap koncepciónk, hogy elolvassuk elejétől a végéig a könyvet, aláhúzzuk a lényeget, és aztán igyekszünk meg is jegyezni. Ez azonban rengeteg időt elvesz, és nem is mindig áll arányban azzal az információ-mennyiséggel, amit kinyerünk az adott könyvből.

Az egyik legjobb trükk a tankönyv hatékony olvasására, ha abból indulsz ki, milyen típusú vizsgára készülsz. Ha rövid válaszos vagy karikázós teszt áll előtted, akkor fókuszálj a vastagbetűs részekre, az adatokra. Készíts ezekből ismétlő kártyákat magadnak, és memorizáld azokat.

Ha kifejtős, esszé kérdésekre számíthatsz, akkor helyezz nagyobb hangsúlyt a fejezetvégi összefoglalókra. Ha belegondolsz, nem kell annyi tartalmat leírnod a vizsgán, mint amennyi az egész fejezetben van, valószínűleg az összefoglalás, egy kicsit bővebben kifejtve, elég lesz a válaszra. Ehhez persze szükség van egy alap tudásra a tárggyal kapcsolatban, hiszen kizárólag az összefoglalóból nem érted meg az összefüggéseket, de ez egy kiváló kiindulópont.

A fenti két stratégia akkor igazán hasznos, ha nagyon kevés időd van, mégis szeretnél eredményt elérni. Ha egy kicsit több időd van, akkor jobban elmerülhetsz a könyv tartalmában. Ekkor is van azonban lehetőséged, hogy elkerüld a végtelenített olvasós módszert.

Kezdd azzal, hogy végiglapozod a könyvet kizárólag a fejezetcímekre fókuszálva. A főcímek és alcímek végigböngészésével látni fogod a könyv logikáját, honnan hová jut el, és azonnal képet kapsz a súlypontokról. Vesd össze az órai jegyzeteiddel: valószínűleg azok lesznek a kiemelt területek, amiket a tanár órán is elmagyarázott.

Ilyenkor két stratégia van: vagy ezek a részek lesznek a fontosak a könyvből is, ahonnan részletesebb és plusz információkat is megtudhatsz, vagy pont azokra fog kérdezni a tanár, amiről nem volt szó órán, hogy lássa, elolvastad-e a könyvet. Hogy melyik irányba érdemes elindulnod, azt a tanár és a téma ismeretében, a jegyzetek részletességétől függően neked kell eldönteni. Ez a módszer viszont alkalmas arra, hogy két részre bontsd a könyvet.

Gyorsíts az érdektelen részeknél: egy másik hatékonyságnövelő technika, ha csak átfutod, vagy át is ugrod azokat a részeket, amikről meg tudod állapítani, hogy nem a lényeget tartalmazó leíró szövegek. Ez jelentős koncentrációt igényel, több energia, mint “passzívan” végigolvasni az egészet, ugyanakkor időt nyersz vele. Mivel ilyenkor fókuszáltabban olvasol, jobban meg is jegyzed azt, ami előtted van. Ilyenkor viszont kiemelten figyelj oda, hogy rendszeresen szünetet tarts, különben el fogsz fáradni.

A fenti stratégiák mind tudatosságot igényelnek: ahhoz, hogy hatékonyabban haladj a szakirodalommal, minden esetben tudatos tanulásra van szükséged. Nincs egy általános érvényű módszer, hiszen függ mindig a tárgytól, a vizsga típusától és az előzetes ismereteidtől, de ez a pár ötlet talán ad egy kiindulási alapot, ami segítségével el tudsz indulni egy hatékonyabb tanulási módszer kialakításán.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel