3 dolog, amit csinálj, és 3 dolog, amit kerülj el, ha dolgozni kezdesz

Szerző: Diákszemmel

Nem mindegy, milyen benyomást keltesz egy új munkahelyen: mindenhol vannak íratlan szabályok, amiket akkor sem érdemes megsérteni, amikor még nem is volt lehetőséged megtanulni őket. Hogyan lehetsz kellően óvatos? Adunk pár tippet, mi az, amit csinálj, és mi az, amit semmiképp ne csinálj.

Egy munkahely más környezet, mint a suli, legyen szó diákmunkáról, gyakornoki helyről vagy teljes állásról. Mindenhol van egy saját rend, amibe az újonnan érkező, ha túl nagy vehemenciával landol, ellenállásba ütközhet. Szóval, nem árt az óvatosság.

3 dolog, amit csinálj, amikor elkezdesz egy új munkát

1. Ne ülj passzívan, amíg feladatot nem adnak

Amikor valaki felvesz egy pozícióra, van egy elképzelése arról, hogy milyen feladatok ellátását várja majd tőled, de ezeket nem mindig olyan egyszerű kiosztani. Mert mindenkinek sok dolga van, és az újoncnak feladatot adni azt is jelenti, hogy el kell neki magyarázni, hogyan tudja megoldani. Segíthetsz a kollégáknak és magadnak is azzal, ha megkérdezed, miben tudsz segíteni, ötletelsz, ha neked eszedbe jut egy konkét dolog, amit akár megcsinálhatnál. Így kis lépésekkel beletanulhatsz a dologba.

2. Kérdezz és figyelj

És bár újoncként valóban az van veled, hogy a feladat elmagyarázása több időt igényel, mégis, kérdezz meg mindent, amiben bizonytalan vagy. Még mindig jobb, ha sokat kérdezel, mint ha rosszul vagy félig csinálsz meg valamit az ismeretek hiánya miatt.

Közben pedig folyamatosan figyelj arra, amiről a többiek beszélnek, és igyekezz minél több információt megszerezni, hogy proaktívvá válhass.

3. Tedd magad hasznossá

Az, hogy jól tudod-e kihasználni a kapott lehetőséget, nagyban függ tőled is. Ne csak arra koncentrálj, hogy a kapott feladatot letudd, hanem igyekezz kideríteni, hogyan válhatsz hasznos és produktív tagjává a csapatnak. Kérdezz, és derítsd ki, tulajdonképpen miben van szükségük a legnagyobb segítségre. Egy-egy kollégának melyek azok a feladatai, amik nincsenek megcsinálva, mert nincs rá ideje – te át tudod-e vállalni. Minél több fontos részfeladat kerül át hozzád, annál inkább azt érzik majd, hogy szükséges tagja vagy a csapatnak.

3 dolog, amit ne csinálj, amikor elkezdesz egy új munkát

1. Ne csatlakozz a pletykához, ne mondj senkire rosszat

Akaratlanul is bele fogsz kerülni olyan helyzetekbe, amikor két kolléga egy harmadikról beszél, és nem épp dícsérő himnuszokat. Ezek mellé semmiképp ne állj oda akkor sem, ha nem szimpatikus az illető kolléga. Ha meg kell nyilvánulnod, tedd minél politikusabban. Amíg nincs egy saját kialakult helyed a csoportban, addig a személyes vélemények hangoztatásától teljes mértékben tartózkodj. Nem ismered a viszonyokat, nem tudod, egy-egy vitás kérdésben kinek van igaza, csak magadnak tehetsz rosszat, ha bevonódsz.

2. Ne beszélj, csak hogy fontosnak tűnj

Ne úgy próbálj fontosnak tűnni, hogy hosszan magyarázol egy feladatoddal kapcsolatban, irrelevánsan. Mindazoknak, akik benne vannak, sokkal átlátszóbb lesz, mint te azt gondolod, hogy csak hadoválsz.

Mindig emlékeztesd magad, hogy még ha úgy is tűnik, te rövid idő alatt rájöttél, mi mindent lehetne jobban csinálni – valószínűleg oka van annak, hogy úgy mennek a dolgok, ahogy.

3. Ne panaszkodj

Még ha csak egy üres pillanatot is szeretnél kitölteni csevegéssel, és azért kezdesz arról panaszkodni, milyen sok neked hirtelen ez a feladat, vagy milyen bonyolult mindent átlátni – ne tedd. Nem tesz jó benyomást. A legjobb, ha a hozzáállásodról és a mentalitásodról a tetteid beszélnek: az, hogy alaposan elvégzed a feladatokat, az, hogy határidőre megcsinálod, amit rád bíztak, az, hogy látszik, jól szeretnéd megcsinálni, amit csinálsz, nem csak letudni. Ezek a fontosak, azt mindenki tudja, hogy nehéz valamibe belekezdeni, amiről nincs ismereted.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel