Mind ismerjük a folyamatot, amikor jelentkezünk egy munkára, elküldjük az önéletrajzunkat és a motivációs levelet, de egy automata-„köszönjük, hogy jelentkeztél”-válasz után soha többet nem hallunk a vágyott munkaadóról.
„Rengeteg jelentkező van, nem tudnak mindenkivel foglalkozni” – vigasztalnak az ismerőseid, és ez valószínűleg így is van. Ugyanakkor van néhány alapvető hiba, amiket sokan elkövetnek a motivációs levél megírásakor, ami miatt a munkaadó már el sem jut az önéletrajz elolvasásáig.
Ezt pedig olyanok visszajelzéséből tudjuk, akik ezzel foglalkoznak: akik munkára jelentkezőket rostálnak. Az ő válaszuk tehát biztos támpont lehet, ha eddig nem volt ötleted, mit csinálsz rosszul.
Nyelvtani hibát vétesz
Főleg egy olyan munka esetében problémás ez, ahol majd írni kell, bármit. Olvasd át, olvasd fel hangosan, így könnyebben észreveszed a nyelvtani hibákat, és azt is, ha valamelyik mondatod nem hangzik túl természetesnek.
Archaizáló megszólítást használsz
„Kedves Hölgyem/Uram”. Ugye? Most képzeld el a másik oldalt. Szerinted egy uram ül ott? Nem, valószínűleg egy srác, aki a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban szeretne túlpörgetni minél több hozzád hasonló jelentkezőt.
„Az illetékesnek”, vagy „a [cégnév] HR csapatának” például működhet. A legjobb, ha megnézed a weboldalukat, kikeresed, hogy ki felelős a HR-ért, és direkt neki címzed.
Túl közvetlen megszólítást használsz
Fontos, hogy a másik véglet felé se billenj át. „Hello”, „Sziasztok”, ezeket hanyagolni szeretnéd, ahogy nem is melegítőnadrágban ugrasz el az állásinterjúra.
Nem használsz megszólítást
Bizony, ezzel a megszólítás-témával sok baj van, és sok negatív példa, szóval elvben örülhetsz: ha sikerül eltalálnod a megfelelőt, már félig nyert ügyed van. Tehát, a leveled emberi lények fogják elolvasni, elvárják, hogy köszönj nekik – joggal.
Nem említed a cég nevét
Ezt sokan emlegették. Ha küldesz egy olyan motivációs levelet, amiben folyamatosan „a pozícióra” hivatkozol, de nem írod le, hogy melyik cégnél, az pontosan azt az érzetet kelti, amilyen helyzetet le is fed: egyszer elkészítetted, és azóta másolgatod be minden egyes alkalommal, bármilyen állást is pályázol épp meg. Ha már beleírod, hogy milyen pozícióra és melyik cégnél, akkor már érződik, hogy legalább vetted a fáradtságot, és megnézted, kik ők.
Ha jobban átolvasod a weboldalukat, és ennek megfelelően jobban meg tudod fogalmazni, hogy miért szeretnéd megkapni az állást, sokkal jobb esélyekkel indulsz. Ha a csapatukat emlegetik folyamatosan, akkor írd azt, hogy nagyon jól tudsz csapatban dolgozni, és nagyon szeretnél egy jó csapat részese lenni. Ha azt emelik ki, hogy náluk folyamatos a fejlődési lehetőség, akkor hangsúlyozd, neked milyen fontos, hogy fejlődhess.
Nem vagy elég trükkös
A fentiek alapján azt gondoltad, majd készítesz egy levelet, amiben csak a cégnevet kell cserélgetni, és csíny letudva? Ezen azért átlátnak ám.
Nem tűnsz túl lelkesnek
Nem könyörögni és túlcsordulni kell, de azért éreztesd a leveledben, hogy vágysz erre a munkára. Nem arra, hogy végre legyen egy munkád, és kapj pénzt, hanem erre a konkrét pozícióra.
Nem indoklod meg, miért vagy alkalmas
Ha nem teljesen triviális a meglévő munkatapasztalatod alapján, hogy miért vagy alkalmas az adott pozícióra, akkor ezt el kell magyarázni. Ennek pedig a motivációs levél a helye – újabb ok, amiért nem jó, ha sablonleveleket használsz.
Szidod a jelenlegi munkahelyed
Hiába szeretnél minél hamarabb szabadulni, ezt ne írd le. Ne írd le, hogy azért keresel állást, mert el akarsz jönni a mostani helyről.
Az ellenérzés sosem szimpatikus, a negatív dolgok kiemelése pedig egyszerűen negatív attitűdöt jelez. Olyat pedig senki nem keres.
Elírod a cég vagy a HR-es nevét
Ez ilyen méltóságbeli kérdés. Az állásra jelentkezés a minusz első tesztfeladat az adott cégnél. Elég rövid feladat, mindössze meg kell írnod egy levelet. Ha ebből sem tudod a maximumot kihozni, ha erre sem tudsz annyi figyelmet fordítani, hogy ne írd el a nevüket, akkor mire számíthatnak tőled később?
Azt írod, hogy ez a munka egy jó lépcső a végcélod felé
Még akkor se írd le, ha igaz. Ha úgy jelentkezel, hogy te csak fel szeretnéd használni őket, hogy közelebb kerülj az igazi célodhoz, az senkit nem motivál, hogy téged válasszon. Alapvetően olyat keresnek, aki hosszú távon szeretne részt venni abban, amit ők csinálnak, és még ha ők is tudják, hogy nem fognak ilyet találni, legalább olyat szeretnének választani, aki ezzel a céllal jön.
Forrás: lifehacker.co.uk