6 tulajdonság, ami a leendő főnököd szerint hiányzik belőled

Szerző: Diákszemmel

Egy kutatásból kiderült, hogy a munkaadók szerint a friss diplomások néhány alapvető, a munkavégzéshez szükséges készséggel nem rendelkeznek, ezért is tartanak attól, hogy pályakezdőket vegyenek fel. Nálad ez valóban hiányosság? Akkor érdemes már most elkezdened fejleszteni! Vagy pont, hogy jó vagy benne? Akkor hangsúlyozd az önéletrajzodban!

Abból indulnak ki, ami egyébként nem is tévedés, hogy az egyetemen elsősorban a szakmáddal kapcsolatos tudást adják át neked, de mind tudjuk, hogy az nem elegendő a munkavégzéshez. Mik azok a tudások, amikkel a munkaadók szerint a friss diplomások nem rendelkeznek, pedig szükségük van rájuk?

1. Íráskészség

Minden munkában szükséged van erre, hiszen az elvégzett munkáról szóló kommunikáció gyakran írásban történik: írásos jelentést kell készítened arról, amit elvégeztél, és az eredményekről, csapatban dolgozásnál részletesen és átláthatóan le kell tudnod írni a munka folyamatát, hogy részfeladatokat át tudj adni másnak, e-mailben kell kommunikálnod külső partnerekkel, ahol a stílusod az általad képviselt vállalatról ad egy képet.

Ezért aztán nagyon fontos, hogy írásban is jól kommunikálj, tudj felépíteni egy szöveget. Legyen érzéked a struktúrához, ismerd az írásos szövegek alapvető szabályait (ami túlmutat az általános iskolai bevezetés-tárgyalás-konklúzió hármasságon), jó stílusban tudj írni. Mivel ezt nem tanítják, csak újságírás szakon, a munkaadók feltételezik, hogy a friss diplomások nem is tudják. Ha neked sem megy, a legjobb módszer a fejlesztésre a gyakorlás: minél többet írsz, annál inkább csiszolódik a stílusod.

2. Kritikus gondolkodás, problémamegoldás

Az oktatási rendszer nem igazán támogatja a kritikus gondolkodás kialakulását: a tanár-diák viszony a legtöbb esetben egyoldalú, a tanár megmondja, te megcsinálod. Amikor azonban dolgozni kezdesz, ez jelentősen átalakul: nem a feladatot mondják meg, amit el kell végezned, hanem az eredményt, amit elvárnak, és neked kell kitalálnod, hogyan jutsz el odáig.

Mindezt ráadásul önállóan kell tenned, amíg az egyetemen, ha elakadsz, megkérdezed a tanárt, vagy egyszerűen elvégzetlenül hagyod a feladatot, bevállalva a rosszabb jegyet, a munkahelyeden ezt már nem teheted meg. Nem kérdezgetheted a főnököd, hogy hogyan végezd a munkád, és amikor váratlan nehézségekbe ütközöl, akkor nincs mese, meg kell találnod a megoldást.

Hogy erre hogyan trenírozhatod magad? Szervezz meg eseményeket a suliban! Állj be a szervezők közé vagy kezdeményezz te magad, ezek olyan tapasztalatot adnak, ami később hasznodra válhat.

3. Kitartás

Nos, erre nincs egy általános érvényű válasz. A munkaadók szerint a friss diplomások nem elég kitartóak, hamar feladják, ha valami nem megy. Azt, hogy ez rád nem jellemző, valami olyasmivel tudod bizonyítani, ha beleírod az önéletrajzodba, hogy mondjuk egy éve autodidakta módon tanulsz egy új nyelvet, vagy sütni például, szóval bármit, amin látszik, hogy azért csinálod, mert nem csak a kötelezőt vagy hajlandó elvégezni.

4. Nyilvános beszéd

Meetingeken majd a kollégáknak kell prezentációt tartanod, ügyfelekkel kell tárgyalnod, amit megfelelően kell tudnod irányítani, hogy létrejöjjön az üzlet, és networkingelni is tudnod kell. Ezeket nem tanítják, és lássuk be, akinek rosszul megy, annak tényleg nagyon látványosan rosszul megy.

Itt sincs más lehetőséged, csak a gyakorlás: jelentkezz az egyetemen minél több prezentáció megtartására, hiszen minél több a rutinod, annál jobban megy majd. Meggyőzni erről a készségedről a munkaadót pedig elsősorban az állásinterjún tudod majd, ahol magabiztosan beszélsz, nem jössz zavarba, szép kerek mondatokban tudsz válaszolni a furcsa kérdéseikre is.

5. Figyelmetlenség

A to-do listákat nagyon sokat hangsúlyozzuk, és ha már az egyetemen kialakul benned ennek a rutinja, az sokat segít majd a munkavégzés során is: ahogy egyre több rétegűvé válik a munkád, egyre nehezebb lesz mindent észben tartanod. Fontos azonban, hogy semmi ne maradjon ki, és amit elvégzel, az legyen alapos, ne kelljen a figyelmetlenségből adódó apró hibák miatt visszadobni hozzád.

Ezért fontos, hogy az önéletrajzod és a motivációs leveled hússzor is olvasd át, ne legyen benne elírás, mert az pont arról árulkodik, hogy figyelmetlenül végzed a munkád.

6. Irányítói készség

Gondolhatod persze, hogy friss diplomásként nyilván nem egy csapatvezetői állást adnak majd neked, de kisebb projekt-csapatok létrejöttekor tölthetsz be irányító szerepet. A jó vezető márpedig nagyon ritka, és azt kevesen látják, hogy aki irányít, annak sokkal inkább meghallgatnia kell az operatív feladatot elvégzőket, mint folyton beszélni és jobban tudni náluk.

Azt, hogy te rendelkezel ezzel a készséggel, az állásinterjún úgy mutathatod meg, ha kicsit átveszed az irányítást: amikor kérdeznek valamit, úgy alakítod a választ, hogy az persze válaszoljon a feltett kérdésre, de te el tudd mondani magadról azt, amit szeretnél. Ezt fel fogják ismerni, és jópontként könyvelik el.

Azon a tényen, hogy pályakezdőként nem rendelkezel öt év tapasztalattal, nem tudsz változtatni. Abban viszont a munkaadónak is igaza van, hogy a vállalati rendben létezés minden elemére megtanítani az új munkavállalót nagyon sok plusz energiát igényel egy cégtől. Jobb helyzetbe hozhatod magad tehát, ha szerzel olyan tapasztalatokat, amik elősegítik, hogy talpraesettebb munkavállaló legyél az első perctől fogva. Ehhez remek lehetőség a diákmunka során szerzett tapasztalat is.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel