Ha az utolsó éved taposod, akkor talán épp a záróvizsgádra készülsz. Ha azzal is megvagy, indulhat a munkakeresés: amikor majd beülsz egy irodába, egészen más ritmus szerint telnek majd a napjaid. Elmondjuk, mire számíts, és adunk pár tippet, hogyan kezeld.
1. Generációs különbség
Amíg az egyetemen a saját korosztályod vett körül, a tanár pedig egy másik kaszt volt: valaki, aki előadást tart, akinél le kell vizsgáznod, de akivel nincs oda-vissza kommunikációd, nincs valódi együtt dolgozásod, addig megszokhattad, hogy olyan emberek vesznek körül, akik nagyjából hasonlóan gondolkodnak, mint te. Amikor bekerülsz egy munkahelyre, akkor hirtelen nagyon sok korosztályból lesznek körülötted emberek, akikkel napi kapcsolatban leszel, és akik más nyelvet beszélnek, mint te. Ahhoz, hogy mégis érdemi kommunikációt tudj velük folytatni, az első fontos lépés, hogy tudomásul vedd, hogy van ez a generációs különbség.
Hogyan kezeld jól? Ne a csoporttársaiddal, de ne is a tanáraiddal azonosítsd őket. Figyeld meg a sajátos „céges kommunikációs” stílust, ami egy furcsa keveréke a végtelenül informális udvariasságnak és az ebben elrejtett cinizmusnak. Ne kezdj el mindenkivel nagyon haverkodni, mert nem tudhatod, ki az, aki úgy akar helyezkedni, hogy mindenféle infókat mond tovább, de próbálj minél közelebbi kapcsolatot kialakítani a kollégáiddal.
2. Vedd fel a rutint
Habár az egyetem alatt ezt nem mindig érzed, valójában ezek a legszabadabb éveid. Egyrészt azért is, mert nem kell benn ülnöd minden nap egész nap, másrészt pedig azért, mert simán belefér, hogy a hét közepén menj el este a haverjaiddal, és másnap legfeljebb nem mész be a reggeli órára, vagy egyáltalán. Ez egy rendes irodai munkarendben már eléggé másként lesz, monoton egész nap bent levéssel.
Hogyan kezeld jól? Alakíts ki egy rutint magadnak, és figyelj arra, hogy eleget pihenj. Az egyetem rapszódikus, vannak húzósabb időszakok, aztán pedig lazább hetek, a munkahelyeden viszont ez már nem fog ilyen élesen elválni, ezért érdemes odafigyelni, hogy ne nagyon pörgesd túl magad, mert nem nagyon lesz mikor kipihenni.
3. Tervezz költségvetést
Az első fizetésed lehetőségek teljes tárházát nyitja meg előtted, hirtelen olyan mennyiségű saját pénzed lesz, ami korábban talán soha nem volt. De vigyázz, hogy ne ess abba a hibába, hogy hirtelen mindent be akarsz szerezni, amire korábban vártál, mert aztán hónap végén mehetsz a szüleidhez pénzt kérni kajára, ami munka mellett már nem fest túl jól.
Hogyan kezeld jól? Készíts egy költségvetést: számold ki, hogy a bevételedből mi megy el kötelező kiadásokra, és mennyi az a keret, amivel szabadon gazdálkodhatsz. Ezt se költsd el rögtön a hónap elején, ne vegyél meg mindent azonnal, amikor megérkezik a fizetésed. És számold ki, mennyit tudsz egy hónapban megspórolni, amit igyekezz valóban nem elkölteni.
4. Keresd a célokat
Ez persze attól is függ, hogy milyen területen dolgozol, de az irodai munka könnyen monotonná válhat. Minden nap bemész, megcsinálod a napi munkád, elvégzed a hozzá kapcsolódó rengeteg adminisztrációt, követed a hatalmas munkahelyi levelezést, és nap végén alig várod, hogy eljöhess. Ez hamar elég unalmassá válhat.
Hogyan kezeld jól? Tűzz ki magad elé célokat a munkáddal kapcsolatban. Ezt nem kell feltétlen elmond a főnöködnek sem, nem kell projektesíteni, csak saját magad számára fogalmazd meg, és igyekezz előre lépkedni. Ha szeretnél egy jobb pozícióba kerülni, akkor ezen dolgozz minden nap: tanulj és dolgozz jó új ötleteken, ami segíthet.
5. Legyél türelmes és hatékony
Te elképzelted, hogy milyen lesz a megszerzett szakmádban dolgozni, ehhez képest bekerülsz a munkahelyre, és egy egészen más tempóval találkozol. Ez nagyon sokszor előfordul. A cégek sokkal lassabban működnek, mint te azt gondolod, már csak azért is, mert egy sok emberből álló struktúrát igen nehéz összeszervezni, rengeteg az adminisztráció, és a szerepek már régen összekuszálódtak, hogy ki miért is felelős pontosan.
Hogyan kezeld jól? Igyekezz felvenni ezt a ritmust, és lásd meg az előnyeit. Hogy például itt nem úgy kell elkészítened egy feladatot, mint a suliban a beadandót, hogy holnap van a határidő, és ma éjjel, amíg kész nem lesz, addig csinálni kell. Itt sokkal lassabban is lehet lépkedni, de ez jó is lehet, hiszen sokkal több lehetőséged van alaposan végiggondolni, amit csinálsz.
6. Legyen B-terved
Lehet, hogy az alkalmazotti lét mégsem neked való, nem tudod felvenni a ritmust, vagy éppen úgy érzed, ennél te sokkal többet szeretnél megvalósítani. Akkor sem kell kétségbeesni, csak éppen időben el kell kezdeni megtervezni a váltást, akár a vállalkozóvá válást, vagy éppen egy új területre átnyergelést.
Hogyan kezeld jól? Mindig tanulj, és építgesd magad abban az irányban, ami felé el szeretnél mozdulni. Ha váltani szeretnél, ne mondj fel azonnal, először alapozd meg az új dolgot a jelenlegi állásod mellett, és válts, amikor az már biztossá vált.
Forrás: topuniversities