Mire végzel a gimiben, már elég sok tanárral volt kapcsolatod, és elég magabiztosan állsz a velük való kommunikáció kérdéséhez. Ehhez képest kicsit meglepő lehet, amit az egyetemen tapasztalsz..
1. Az egyetemen a tanárod nem követi, hogy állsz a feladataiddal
Az egyik legnagyobb különbség a gimi és az egyetem között az önállóság: az egyetemi tanár felnőtt emberként tekint rád, nem terelgetni való kiscsibeként. Nem fog emlékeztetni a határidőre, nem szól, hogy szerinte ideje lenne elkezdened készülni, mert nem leszel kész. Ad határidőt, ad feladatot, a többi pedig a te dolgod, az is, hogy leszel kész, és az is, hogy észben tartsd a feladatot.
2. Az egyetemen a tanárodtól nem kérdezhetsz praktikus ügyekkel kapcsolatban
Amíg a gimiben odamentél az osztályfőnökhöz, hogy a különböző adminisztrációs ügyeidben segítsen intézkedni, vagy elég volt neki odaadnod egy papírod, és ő elintézte a dolgot neked, addig az egyetemen ez teljesen kikerül a tanári szerepkörből. Ő ott téged csak tanít, semmi másért nincs ott – és a legtöbb esetben már csak azért sem tud neked segíteni, mert neki sincs fogalma se, hogyan kellene elintézni, amit szeretnél.
3. Sokkal idegenebb lesz a kapcsolatotok
Miközben egyrészt informálisabb is a viszony, mert sok tanárral tegeződni is fogsz, mégis sokkal idegenebb. Lesz olyan tanárod, akinek két éve hallgatod az előadásait, de nem ismer meg a folyosón: miért tenné, amikor csak egy vagy a 70 emberből, aki ül az előadóban, és még soha nem kerültetek kommunikációs kapcsolatba.
4. Az egyetemi tanárnak nem a tanítás az egyetlen tevékenysége
És ezt változó mértékben, de érezni fogod. Van olyan, aki nagyon elhivatott a fiatalság nevelése kérdésében, és ő sokat készül, hoz gyakorlati példát – de bizony lesznek olyanok is, akiknek a tanítás csak egy kényelmetlen feladat, a főtevékenységüknek nem ezt tartják, és ezt bizony megérezni a hozzáállásukon. Aztán vannak azok is, akiknek semmi pedagógiai érzékük, csak azért vannak itt, mert jó ismerői az adott területnek, ezért felkérték őket, hogy tartsanak meg egy kurzust, de fogalmuk sincs, hogyan kellene egy egyetemi előadást felépíteni és tananyaggá formálni, ezért csak úgy előadnak.
Egészen más tehát a kapcsolat az egyetemi tanárokkal, mint a gimisekkel: sokkal egyenlőbb a viszony, mert két felnőtt ember áll egymással szemben, amit ha jól ki tudsz használni, és jelét adod a felkészültségnek, akkor később hasznos szakmai ismeretségként is kamatoztathatod.