Amikor suliba jársz, az egy speciális állapot, ami a pénzkezelést illeti. Végzel diákmunkát, amiből van önálló kereseted, talán ösztöndíjat is kapsz, de a legtöbben ilyenkor ott még nem tartanak, hogy teljesen függetlenek legyenek anyagilag. Megteszed azonban az első lépéseket efelé, és ezért szembesülsz annak a feladatával, hogy megfelelően be is kell osztanod, amivel gazdálkodsz.
Ahhoz, hogy ne kelljen állandóan a pénzed számolgatni, mégis legyen egy tudatos pénzkezelésed, három alapvető dologra van szükség: az anyagi helyzet meghatározására, a célok megfogalmazására, és a megfelelő szokások kialakítására.
Az első azt jelenti, hogy végiggondolod, milyen bevételi forrásokra számíthatsz, és ezek hogy oszlanak el. Például, nagyjából tudod, hogy mennyit keresel diákmunkával, de azt is beleszámolod, hogy vizsgaidőszakban kevesebbet fogsz tudni dolgozni. Ezért, erre az időszakra félre kell tenni. Félév elején megtudod, mennyi lesz az ösztöndíjad, és azzal is tisztában vagy, mit fizetnek meg a szüleid, és mennyi pénzt adnak neked egy hónapban.
A célok megfogalmazása azt jelenti, hogy megtervezed, mit szeretnél kezdeni a szabadon felhasználó keretedből. Szeretnél félretenni? Vagy van egy hobbid, amire minden hónap szeretnél adott mennyiségű pénzt költeni? Miután tudod az átlagos havi bevételed, és azt is tudod, mennyi kötelező kiadásod keletkezik ebből, meg tudod határozni, nagyjából mennyi az elkölthető pénzed. Ezt összeveted a célokkal, és máris kirajzolódnak a lehetőségeid.
Itt jön képbe a megfelelő szokások kialakítása. Például látod, hogy nagyjából meg tudod finanszírozni, amit szeretnél, de akkor nem lesz arra lehetőséged, hogy minden második nap beülj valahova enni. Ezért meg kell tervezned, hogyan tudod megoldani, hogy otthon egyél, vagy a szüleidtől hozz magaddal ételt a hétre.
Ha a fenti gondolatmeneten végighaladsz, nagyjából a fejedben lesznek a kereteid és a lehetőségeid, és nem kell állandóan számolgatni, hol is tartasz, és jobb esetben oda sem jutsz el, hogy a hónap közepére már teljesen elfogyjon a pénzed.