A tanulás legnehezebb része, hogy koncentráljunk is rá. Hogy ne tartsunk több szünetet, mint amennyit ténylegesen haladunk. Hogy leküzdjük a késztetést, hogy valamilyen pótcselekvéshez kapjunk. Van pár módja, hogy segítsünk magunkon.
1. Amikor leülsz, először is gondold végig, hogy mit fogsz csinálni
Ne csak bevágódj az ágyba a könyvvel a kezedben, és kezdd el olvasni, hanem először gondold végig, hogy mik a feladataid és mivel szeretnél ma haladni. Tervezd el, hogy hogyan kell beosztanod az idődet, hogy határidőre elkészülj. Ezzel mentálisan ráhangolódsz a tanulásra.
2. Írd is le a napi feladataid
Miután ilyen szépen végiggondoltad, készíts check-listet, amire felírod, mik azok, amiket ma mindenképp el kell végezned. Így materializálódik is előtted mindaz, ami eddig elvont „haladni kell a tanulással” pacaként létezett a fejedben. Amint egy részfeladattal kész vagy, ki lehet pipálni, ami jó érzés, és látod, hogy hogyan haladsz.
3. Tedd félre a figyelemelterelő eszközöket
A telefonod némítsd le, de még jobb, ha arrébb is teszed, így a felvillanó üzenetek sem vonják magukra a figyelmed. A laptopodon csukd be azokat az ablakokat, amik nem a tanulással kapcsolatosak. Azok a dolgok legyenek körülötted, amik a tanuláshoz kellenek.
4. Határozd meg a szüneteket
Szünetet tartani fontos, és sokat segít, ha előre eltervezed az időpontját, hogy mikor fogsz pihenni kicsit. Ez motivációt ad, mert tudod, még mennyit kell kibírni. Jó ötlet lehet, ha 25 percenként tartasz öt perc szünetet, vagy 50 percenként tíz perc szünetet. Lehetőség szerint ilyenkor kelj is fel, mozogj egy kicsit. Fontos, hogy a szünet végén ülj vissza, és folytasd a tanulást: ne kezdj bele olyanba, ami tovább fog tartani, mint amennyi szünetet terveztél.
5. Jelöld ki a tanulási idő végét
Ez összetett feladat, mert ha az utolsó pillanatra hagytál mindent, akkor rohanás van a határidő után: hiába határozod el, hogy ma délután 5-ig tanulsz, ha két nap múlva határidő és még sehol nem tartasz, akkor nyilván tovább kell csinálnod. De ha valóban készítesz egy időbeosztást, amiben vállalható tempóban van lehetőséged megcsinálni a feladataid, és ehhez tartani is tudod magad, akkor a tanulási idő vége nagy motiváló erő tud lenni. „Ha jól csinálom, 5-ig befejezem” – és akkor az ad egy kellemes tudatot, hogy 5 után azt csinálsz, amit akarsz: jobban rá tudod magad venni a haladásra, ha látod, mikor jön a szabadság.