Így kezeld jól a negatív kritikát

Szerző: Diákszemmel

A negatív kritika néha valóban rosszul esik, el tudunk tőle szontyolodni, vagy elmegy az önbizalmunk. De ez nem a helyes hozzáállás! A negatív kritikát vagy gonoszkodás eredményezte, amikor figyelmen kívül kell hagynunk, vagy valóban nem csináltunk meg valamit jól, ekkor pedig építő jelleggel kell tekintenünk rá. Adunk pár tippet, hogyan kezeld a negatív kritikát!

1. Ne vedd személyesen

Mindig tartsd szem előtt, hogy a munkád, teljesítményed negatív kritikája nem neked szól, nem a személyedre vonatkozó kijelentés, hanem az adott dologra vonatkozik, amit csináltál. Ne láss mögé érzéseket, a kritika csak egy vélemény – még ha szakmai és hozzáértő is.

2. Keresd benne az igazságot

Miután elérted, hogy ne hasson rád érzelmileg, vizsgáld meg tartalmilag. Vonatkoztass el attól, ami miatt rosszul érint a kritika (pl. te sokat foglalkoztál az adott dologgal), és nézd meg, mit is fogalmaz meg. Ha tiszta fejjel nézed, megláthatod, miben volt igaza annak, aki mondta.

3. Várj, mielőtt reagálnál rá

Ha van lehetőséged – tehát pl. e-mailben kapod a visszajelzést -, akkor várj egy kicsit, mielőtt reagálsz a kritikára. Az első reakciód lehet a düh, de miután higgadtan újra végigolvastad, és talán fel is fedezted, hogy miben van igaza, sokkal jobban tudsz majd reflektálni a másik véleményére.

4. Fogadd el, hogy nem mindenki ért veled egyet

A kritika sokszor azért érint bennünket rosszul, mert igazságtalannak érezzük. Nem értünk egyet azzal, amit a másik a munkánkról mondott, vagy amilyen élesen bírálta. Nagyon fontos ilyenkor emlékeztetni magad, hogy nem mindenki ért veled mindig egyet, és ez így is van jól. Ha okosan gondolkodsz, megértheted, hogy a másik miért mondta azt, amit – mert ő úgy gondolkodik -, és megfogalmazhatod magadban, hogy te viszont továbbra sem úgy gondolod, és legközelebb is így csinálnád. Nem mindenre létezik abszolút igazság, és ezt nagyon fontos tudni ahhoz, hogy bizonyos kritikától el tudjunk határolódni.

5. Ne feledd, hogy mindenki hibázik

Ha kapsz egy negatív kritikát, és rájössz, hogy igaza van az illetőnek, akkor sem kell kétségbeesni: mindenki hibázik, mindenki csinál dolgokat időnként bénán, ezzel nincs semmi gond. Ilyenkor tanulj a hibádból, és arra fókuszálj, hogyan tudod legközelebb jobban csinálni.

A kritikát a legjobban akkor tudjuk kezelni, ha el tudunk határolódni tőle érzelmileg, és meg tudjuk fogalmazni a saját értékrendünket, elgondolásunkat az adott dologgal kapcsolatban – ez segít abban, hogy el tudjuk dönteni, hogyan viszonyulunk a kritikus véleményéhez. Nem lehet és nem is kell mindenkinek megfelelni, és el kell fogadni, hogy hibázni mindenki hibázik. Ha ezek mennek, jobban tudod majd kezelni a kritikát, és nem visel meg.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel