7 dolog, amit kerülj el, ha meg akarod őrizni a mentális egészséged a suli végére

Szerző: Diákszemmel

Az iskolai évek sok szempontból stresszes időszakot jelentenek, hiszen ott a nyomás, hogy jól akarsz teljesíteni, miközben még nem igazán tudod, merre is akarsz majd menni suli után, és a téged körülvevő közösségbe is be akarsz illeszkedni – ami nem mindenkinek megy könnyen. Ahelyett, hogy sodródnál, egy kis tudatosságra van szükséged, ha meg akarod őrizni a mentális egészséged a suli végére is.

1. Ne vállald túl magad

Már a suliban fontos megtanulni priorizálni, vagyis képesnek lenni eldönteni, hogy melyik feladataid tényleg fontosak, és melyek azok, amiknek számodra kisebb a jelentőségük, viszont sok energiát vesznek el tőled. Ez hosszú távon azért hasznos, mert nem terheled túl magad feleslegesen, és minél többet foglalkozol ezzel, annál jobban fel tudod mérni azt is, hogy mi az, ami hasznos számodra.

2. Ne hagyd, hogy az egészségtelen életmód elhatalmasodjon rajtad

Persze, néha elcsábulsz a gyorséttermi kajának, és a vizsgaidőszak közepén nehéz megoldani, hogy eleget sportolj, de igyekezz odafigyelni, hogy egy alapvetően egészséges életmódot tarts fenn. Igyekezz normális ételeket enni, rendszeresen sportolni és eleget aludni, ezek hozzájárulnak ahhoz is, hogy könnyebben teljesítsd a feladataid, mert egy fittebb állapotban jobban bírod a terhelést.

3. Kerüld a multi-taskingot

Sokkal fárasztóbb és kevésbé hatékony, ha több dolgot csinálunk párhuzamosan. Érdemes kialakítanod azt a fajta koncentrációs készséget, hogy ha leülsz valamit megcsinálni, akkor kizársz minden mást, és kizárólag arra koncentrálsz. Ez ma már egyre nehezebb, mert jön közben egy e-mail, és chaten is válaszoltak egy kérdésedre, te pedig össze-vissza ugrálsz a különböző dolgok között – az agyadnak viszont minden kitérő után vissza kell térnie az alap feladathoz, amivel foglalkozol, és ez bizony fárasztó neki. Jót teszel tehát magaddal, ha a figyelmed egyszerre egy dologra irányítod.

4. Ne legyél perfekcionista

Sokan összekeverik a maximalizmust a perfekcionizmussal. Fontos, hogy igyekezz a tudásod szerint a legjobban megcsinálni azt a sulis feladatot, amit épp végzel, de ne frusztráljon, ha nem lesz tökéletes. A perfekcionizmus stresszt okoz és gátol a jó teljesítményben, ha folyamatosan attól tartasz, hogy nem lesz elég jó, amit csinálsz.

5. Ne félj attól, hogy nem vagy elég jó

Az előbbi pont sokszor vezet olyan frusztrált állapothoz, amikor azt érzed, hogy körülötted mindenkinek jobban megy a tanulás, könnyedebben veszik, kevesebbet készülnek és mégis jobb jegyet kapnak, és te biztos nem vagy elég jó. Ebbe a spirálba nem szabad belekerülni, mert a legtöbb esetben téves irányba visz. Egyrészt sokan vannak például, akik az elméletet könnyen megtanulják, de később, amikor a gyakorlatban hasznosítani kell, már kevésbé kreatívak – nincsenek tehát kisegítve a jobb jegyeikkel. Másrészt, attól, hogy neked nem megy olyan könnyen valami, még nem jelenti azt, hogy végül nem tanulsz bele pont olyan jól, mint mások – a befektetett energia megtérül, soha ne másokhoz mérd magad.

6. Ne sodródj az árral

Hozz tudatos döntéseket a tanulással kapcsolatos feladataid kapcsán, ne hagyd magad sodródni a feladatok között. Tűzz ki célokat, amiket el akarsz érni, és annak megfelelően készíts időbeosztást. Ha elhatározod, hogy az adott félévben szeretnéd fejleszteni a nyelvtudásod, mert az fontos számodra a későbbiekben, akkor ne hagyd, hogy ne jusson rá idő olyan feladatok bevállalása miatt, amiknek kevesebb a jelentőségük.

7. Tanulj meg nemet mondani

Ez egy nehezebb készség, mint gondolnánk: félünk, hogy megbántunk valakit, hogy kimaradunk valamiből, hogy elszalasztunk egy lehetőséget. De nem lehet mindenre igent mondani. Mert vagy egyszerűen nem bírunk el annyit, vagy ezáltal elterelődik a fókusz arról, amit célul tűztünk ki. A tudatos döntések meghozásának képességéhez hozzátartozik az is, hogy megtanulunk nemet mondani.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel