Miért segít a napi rutin felállítása csökkenteni a stresszt?

Szerző: Diákszemmel

Talán már te is többször hallottad, hogy érdemes felállítani egy napi rutint, ami szerint beosztod a napjaid, de nem biztos, hogy érted, mi ennek az értelme. Hiszen úgyis a feladatok határozzák meg, hogy mikor mit csinálsz. A rutin azonban lehet lazább is, és csökkenti a stresszt.

Az emberi természet egyszerűen így van kódolva, a rendszer nyugalmat, biztonságot ad. Arról nem is beszélve, hogy könnyebben ráveszed magad, hogy hozzákezdj egy adott feladathoz, ha az része a tervnek, mint ha csak áll előtted, hogy majd valamikor meg kell csinálni. Sokan például ezért járnak el futni valaki mással: ha magukban elhatározzák, hogy ezentúl eljárnak futni, mindig találnak valami kifogást. Ma túl fáradt vagyok, alkudoznak magukkal, majd inkább holnap. Ha azonban meg van beszélve valakivel, hogy közösen elmentek futni, akkor mész, hiszen a másik vár rád. A rutinok is így működnek.

Természetesen nem kell percre pontosan beosztani a napod, a rutin inkább arról szól, hogy a fix, időhöz kötött feladataid mellett (mikor van órád a suliban, mikor dolgozol diákmunkában) hogyan adsz keretet a többi tevékenységnek. Ha például tudod, hogy hétfőn, szerdán és csütörtökön délután 4 és este 7 között nincs semmi fix dolgod, akkor eldöntheted, hogy ezt az időszakot mindig tanulással töltöd. Ha nincs fix határidő, akkor előre dolgozással, gyakorlással, de ez legyen a tanulás ideje.

Nyilván más a helyzet vizsgaidőszakban. Olyankor különösen sokat segít a rutin. Akkor be tudod osztani, hogy reggel felkelsz, és mondjuk 9-től délig tanulás van, aztán ebédszünet, és csak 2-kor folytatod. 2-től 5-ig megint van egy etap, aztán jöhet egy kis pihenés. 7-től 9-ig mondjuk újra tanulás – nyilván mindenkinek bioritmusa, és a megtanulnivaló mennyisége határozza meg a konkrét időbeosztást, ez most csak egy példa volt arra, hogy hogyan lehet az alap kereteket meghatározni.

A rutinnak nem csak a feladatok a részei, hanem a pihenés is. Azt is a napod részévé kell tenned, hogy mikor pihensz, és hogyan töltődsz fel. Ha erre is van egy terved, az megnyugtat, és könnyebben végzed a feladatokat is: tudod, mikor van a pihenés ideje.

A rutin hiánya teljes káoszhoz vezethet, ahol elveszve érzed magad, úgy érzed, folyamatosan elcsúszol a határidőkkel, és ez stresszt okoz. A rendszertelenség folyamatos koncentrációra, szervezésre készteti az agyad, ami megterhelő, fárasztó, és ezért okoz stresszt. A napi rutin bevezetése csökkenti ezt a folyamatos tervezési agymunkát, ezért pihentetőbb, kényelmesebb.

Természetesen a ló másik oldalára sem szabad átesni: időnként hagyni kell elengedni magad, eltérni a rutintól, elfogadni, ha valami nem fér bele a napi tervbe. Ellentmondásosan hangzik, de nem szabad hagyni tehát, hogy épp maga a rutin és ahhoz való kényszeres ragaszkodás váljon a stressz forrásává: úgy kell tekints rá, hogy ez egyszerűsíti a napod, nem pedig szabályozza.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel