4 jel, hogy túlvállaltad magad

Szerző: Diákszemmel

A gimiben és az egyetemen is azt mondják, hogy tanulj minél többet, teljesíts minél jobban, és adj bele mindent, hogy jó eredményeket érj el. Vállalj be plusz feladatokat, szerezz gyakorlati tapasztalatot, és minden tárgyból kapj jó jegyet. Közben pedig diákmunkát kell vállalnod, hiszen a pénzre is szükséged van. Honnan tudhatod, hogy már túlvállaltad magad, és mit tehetsz, hogy jobb legyen a helyzet?

A több nem mindig jobb, és fontos minél hamarabb megtanulnod, hogyan állíts fel prioritási listákat. Ha minden elvárásnak meg akarsz felelni, akkor egy idő után nem bírod a tempót, és rosszabb lesz a teljesítményed. Honnan tudhatod, hogy ez a helyzet veled?

1. Szinte soha nem fekszel le azzal a tudattal, hogy aznapra kész lettél

Persze vannak olyan időszakok, amikor sok feladat összecsúszik, és este csak azért hagyod abba a tanulást, mert már elfáradtál. De ha ez állandósul, és soha nem érzed azt, hogy ma tulajdonképpen mindent kipipálhatsz, ami a feladatlistádon van, akkor már túlvállaltad magad.

2. Mindig csúszol és minden határidőre utolsó pillanatban készülsz el

Vannak azok az esetek, amikor azért készítesz el mindent a leadási határidőre, mert nem kezdesz hozzá időben – pótcselekvésekkel tolod, amíg lehet, hogy elkezdd a feladatot. De amikor nem erről van szó, hanem folyamatos hajtásban vagy, és így is mindennel csúszol, épp kész leszel határidőre, akkor szintén túl sok a feladat. Ideális esetben kellene lennie olyan időszakoknak, amikor utoléred magad, ha ez nincs, akkor többet vállaltál, mint amennyit kellene.

3. Kezdesz elfelejteni dolgokat

Amikor annyi mindennek kell egyszerre a fejedben lennie, hogy mit mikorra kell elkészíteni, mit kell visszavinni, hogy azt veszed észre, hogy egy beadandó leadási határideje, vagy egy dolgozat teljesen kiment a fejedből, akkor szintén túlterhelt vagy.

4. Amikor már a naptárodban is látszik, hogy egymás fedik a feladatok

Ha vezetsz egy naptárat és abba felírod az aktuális teendőket, akkor neked is észre kell venned, hogy mi az a pont, amikor egy adott napra már több feladat van beírva, mint ami valójában elvégezhető. Ha ez rendszeres, akkor nyilvánvaló, hogy nem tudsz annyit megcsinálni, mint amennyit elvársz magadtól.

Mit tehetsz ilyenkor?

1. Csinálj kevesebbet

Írd össze, hogy mik azok, amik kitöltik a mindennapjaid. Itt persze nem csak a sulis feladatokról van szó, hanem különóráról, vagy valamilyen edzésről, ahova eljársz, a munkáról, a rendszeres hobbidról. Gondold végig, mi az, amit ki tudsz iktatni.

2. Állíts fontossági sorrendet

Ha nem szeretnél semmit kihúzni a listáról, akkor nézd meg, mi az, amibe esetleg fektethetsz kevesebb energiát. Mondjuk nem kell minden tárgyból olyan remek jegyeket szerezned, döntsd el, hogy van, ami talán nem olyan fontos, és abból csak igyekszel nem megbukni.

3. Ragaszkodj az időrendhez

Használj szigorú időrendet: tervezd meg a napot, és egy adott dologra tényleg csak annyit szánj, amit felírtál. Ha nem fér bele? Akkor már láthatod, hogy ez egy problémás elem, például azt hitted, az adott feladattal hamarabb végzel, és emiatt csúszik az egész napod. Ha már pontosan látod, min csúszol el minden nap, akkor tudod, hogyan kell átstrukturálnod, amit bevállaltál.

A megfelelő időrend kialakítása és annak tisztán látása, hogy mivel mennyit töltesz, nagyon sokat segíthet, hogy optimalizáld a teendőket.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel