Mindenkinek, aki tanul, megvannak a saját módszerei arra, hogy próbálja memorizálni, amit meg kell jegyezni. Most mutatunk 3 olyan technikát, amit talán még nem próbáltál, de jól működnek, arra vannak kitalálva, hogy segítsenek előhívni a megtanultakat.
1. Társítsd helyhez
Vonj párhuzamokat egy számodra ismerős hellyel és az adott információval, összefüggéssel, magyarázattal, amit meg kell tanulnod. Ha például pszichológiát tanulsz, és a tükörneuronok működését kell megjegyezned, akkor kapcsold a tükörhöz, amelyben otthon megnézed magad, vonj – akár erőltetett – párhuzamokat, mint tükör-hiúság, a tanulnivaló magyarázatát hasonlítsd össze az adott tárgy működésével, a hellyel. Ez a technika azért működik jól, mert mindig könnyebben jegyzünk meg valamit, ami kapcsolódik egy számunkra jelentéssel bíró dologhoz. Ugyanúgy működik, mint a nevek esetében. Biztos te is sokszor tapasztaltad már, hogy találkozol valakivel, bemutatkozik, és két perccel később nem tudnád megmondani, hogy hívják. Mert a neveknek önmagában nincs számunkra jelentése. Arra viszont emlékszel, hogy virágkötő, mert az egy tevékenység, amit tudsz mihez kötni. Másnap tehát nem úgy idézed fel, „tegnap találkoztam Edinával”, hanem hogy „tegnap találkoztam azzal a virágkötő csajjal”. Ugyanúgy működik ez a memoriázciós technika is.
2. Nevekhez társíts képeket
Ha neveket kell megtanulnod, mindenképp nézz meg az illetőről egy képet, egy festményt. Rögzítsd egy jellemző tulajdonságát, például, hogy milyen sűrű a szemöldöke, és nevezd magadban sűrű szemöldökű XY-nak. Minél nagyobb történetet kerekítesz hozzá a külső jehyei alapján, annál jobban fog menni az információk előhívása. Biztos azért volt olyan kiváló hadvezért, mert azzal a sűrű szemöldökével nagyon jól tudott hunyorítani, és belátta az egész harcmezőt. Ezek a történetek olyan narratívát jelentenek, ami könnyebben felidézhetővé teszi azokat a tényleges információkat, amit meg kell tanulnod.
3. Magyarázd el másnak
Komplex összefüggések magabiztos elsajátításának egyik legjobb módja, ha elmagyarázod őket valaki másnak. A legjobb, ha az illető nem tudja, amit elmondasz neki. Egyrészt miközben magyarázol, saját magad is rá fogsz jönni, melyik rész az, amit még nem tudsz pontosan. Másrészt, ha a hallgatóságod számára ismeretlen a terület, őszintén kérdezhet bele – tehát anélkül, hogy tudná mi a tananyag, vagyis a saját logikádon és a tananyag felépítésén kívülről. Azáltal, hogy az ismereteid alapján megpróbálsz válaszolni, te magad is még jobban átlátod az összefüggéseket, vagy ha nem tudsz válaszolni, akkor pedig utánanézel, és ennek segítségével még magabiztosabbá válik a tudásod.
Mindhárom módszer arra épül, ami a hatékony tanulás alapelve: adatokat memorizálni nehéz, olyan összefüggéseket megtanulni, amiket nem értünk igazán, tehát csak megpróbáljuk bemagolni, szintén nehéz. Mintha meg akarnál tanulni tizenöt telefonszámot. Még ha rövid távon sikerül is, másnapra biztos elfelejted. Viszont ha tudod valamihez kötni, párhuzamokat vonsz, összekapcsolsz dolgokat, akkor „hozzáragasztod” az új információt valamihez, amit már ismersz, és ez már sokkal könnyebb.