Átfogónak, megoldhatónak, de a tavalyinál valamelyest nehezebbnek találták a keddi matematika írásbeli érettségi feladatsorát az MTI által megkérdezett igazgatók, szaktanárok és diákok, egyes feladatok komoly fejtörést okoztak a vizsgázóknak.
Az első feladatlapon egyebek mellett számtani sorozatok, halmazok, valószínűség- és százalékszámítás, négyszögek és hatványozás szerepelt, a második rész feladatai között pedig volt síkgeometria és logaritmusos egyenlet is.
Szabó József, a Debreceni Egyetem Kossuth gyakorló gimnáziumának matematikatanára az MTI érdeklődésére azt mondta: iskolájukban mintegy 160-an érettségiztek matematikából középfokon, korrekt, bár a tavalyinál némileg nehezebb feladatokat kaptak a vizsgázók.
A diákok véleményét is tolmácsolva közölte: az első rész rövid feladatait, amelyekre 45 perc volt, mindenki megoldotta, ezek senkinek nem okozhattak gondot. A legnagyobb problémát egy kötelezően megoldandó logaritmusos egyenlet jelentette. Bár sok hasonlót megoldottak korábban, ezúttal a feladathoz olyan hosszú szöveg kapcsolódott, hogy egyszerűen megijedtek tőle a diákok, volt, aki el sem tudta kezdeni a megoldást.
Hasonló tapasztalatokról számolt be Krizsán Erika, a Debreceni Szakképzési Centrum Bethlen Gábor Közgazdasági Technikumának igazgatóhelyettese, matematikatanára is: az első részt könnyűnek ítélték a diákok, de a megoldáshoz kellett a 45 perc. A magyar nyelvű írásbeli vizsga – náluk 101 diák magyarul, 31 angolul érettségizett – szöveges logaritmusos feladata megijesztette a fiatalokat. Bár a szaktanárok szerint jó szövegértéssel nem jelenthetett problémát a megoldás, szerencsésebb lett volna, ha az a feladat a választható és nem a kötelező példák között szerepel.
Krizsán Erika megjegyezte azt is: az angol feladatsorban két példa – a 17. és 18. feladat – jóval nehezebb volt, mint a magyar nyelvű hasonló feladatok.
A biztonsági előírások betartása egyik megkérdezett debreceni középiskolában sem jelentett gondot, volt elég tanterem a vizsgák megrendezésére, a diákok pedig maszk viselésével is vigyáztak egymásra.
Molnár László, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium igazgatója kifejezetten jónak ítélte a középszintű érettségi feladatsort, szerinte jól átfogta a matematika különböző területeit. Azt mondta, szerepeltek benne szöveges feladatok, de mind áttekinthető volt, nem lehetett a megoldással különösebb probléma. Hozzátette, a diákok olyan feladatokat kaptak, amelyekre számítottak, felkészültek voltak, kihasználták a rendelkezésükre álló időt; nem látták, hogy bárki kétségbeesett volna.
Kalmár Andrea, a Szolnoki Szakképzési Centrum főigazgatója közölte: tíz iskolájukban csaknem hatszáz diák írt kedden matematika érettségit. Közölte, a pedagógusok és a megkérdezett néhány tanuló is korrektnek ítélte a középszintű matematika feladatsort, amelyben voltak könnyebb és nehezebb feladatok is. Akadtak olyan feladatok, amelyek a vizsgázók számára fejtörést okozhattak, de azért azok is megoldhatóak voltak – tette hozzá.
A Nógrád megyei Szécsényben a Közép-magyarországi Agrár Szakképzési Centrum Lipthay Béla Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégiumban nyolc diák vizsgázott kedden. Filkor Lajos igazgató elmondta, az intézményben szakközépiskolai képzés folyik, ahol három évig szakmát, utána pedig két évig közismereti tárgyakat tanulnak a gyerekek, így készülnek az érettségire. Itt a jelzések szerint a tanulók úgy látták, hogy míg a magyar érettségi könnyebb volt, mint amire számítottak, a matematika nehezebb volt a vártnál. Az igazgató szerint ugyanakkor a feladatsorok nem voltak túl nehezek.
A salgótarjáni Nógrád Megyei Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Technikumában 91 saját tanuló vizsgázott kedden és nyolcan javító érettségi vizsgát tettek a kormányhivatal szervezésében – közölte Juhászné Janik Beatrix igazgató. Elmondta, a vizsgáról megoszlott a diákok véleménye: az első feladatlapot sokan nem tartották nehéznek, de kevesellték az időt a megoldásra, a második feladatlapot pedig egyesek nem ítélték nehéznek, míg mások igen.
Forrás: MTI