Tanulás a 21. században: a legnagyobb kihívások

Szerző: Diákszemmel

Néha azt érezzük, hogy nagyon nehéz rávenni magunkat a tanulásra, és sci-finek tűnik az elképzelés, hogy valaki leül egy könyvvel, jól belemélyed, és alaposan felkészül a vizsgára. Hogyan? Hogy nem terelődik el a figyelme? Mitől tud koncentrálni? Nem biztos, hogy velünk van a baj.

 

Már szinte klisé, de attól még tény, hogy elképesztő az a technológiai fejlődés, ami az utóbbi néhány évtizedben lezajlott, és megváltoztatta a mindennapjainkat. Nem kell a könyvtárba mennünk, ha meg szeretnénk nézni egy információt, megkeressük a neten. Még csak otthon sem kell lennünk a laptopunk mellett, elővesszük a telefonunk, és bárhol meg tudjuk nézni, amire kíváncsiak vagyunk.

Nem kell felhívnunk valakit, ha kíváncsiak vagyunk, mi van vele, bármikor tudunk írni neki chaten. De még csak chaten sem kell írni: annyi mindent megoszt magáról mindenki, hogy anélkül is tudunk tájékozódni, mi van vele, hogy megkérdeznénk tőle. És erről még értesítést is kapunk.

Ehhez képest a tanulási módszerek és a számonkérések nem sokban változtak, nagyjából ugyanazt kell teljesíteni: a tanár elmond tudásanyagot, egy másik adag információt a könyvekből kell megtanulni, és a végén erről dolgozatban vagy vizsgán meg kell mutatnunk, hogy megtanultuk. Miközben annyi mindent másképp csinálunk a hétköznapokban, mint korábban, vajon evidensnek kell lennie, hogy ez a fajta tanulás továbbra is ugyanúgy megy?

Nem feltétlen. Az viszont vitathatatlan, hogy a tanulásnak nem nagyon más módja: kapunk információt, amit igyekszünk megérteni és megjegyezni, hogy később a gyakorlatban is használhassuk.

Milyen készségeket kell tehát fejleszteni, hogy könnyebben menjen a tanulás?

1. Rendszerezés

Az egyik legfontosabb szempont, hogy tudjuk rendszerezni az előttünk álló információ halmazt, csoportosítani, és lépésenként végighaladni rajta. Az analógiánál maradva, amikor beülünk a könyvtárba tanulni, és levesszük az első könyvet a polcról, elkezdjük olvasni, látunk benne hivatkozásokat, de nem ugranak elénk további könyvek: csak ha felkelünk, és odamegyünk érte. Ezzel szemben ha a neten elolvasunk valamit, tele van továbblinkelésekkel, amit mind megnyitunk egy új ablakban, és a végén ott állunk 32 megnyitott ablakkal, és fogalmunk nincs, mit kezdjünk vele.

A sok információ elérése rengeteg előnyt rejt magában, de nagyon könnyű elveszni is benne. Nagyon fontos tehát megtanulni, hogyan rendszerezzük mindazt, ami szembejön velünk, hogy hasznunkra váljon. Kiszűrni belőle azt, ami releváns forrás, az ugyanazon témához kapcsolódó információkat egy helyre gyűjteni, és felállítani a lépéseket, ami alapján végigmegyünk ezeken az anyagokon.

2. Koncentráció

A koncentráció készségét ma már igenis meg kell tanulni, hiszen rengeteg inger ér bennünket folyamatosan, és rengeteg minden vesz körül, ami könnyedén eltereli a figyelmünket. Meg kell tanulni arra hangolni az agyunkat, hogy kizárjuk a kísértést, hogy gyorsan megnézzünk valamit a neten, megnézzük, ki írt nekünk valamilyen üzenetet, vagy végigpörgessünk egy közösségi médiás hírfolyamot.

Ezek a figyelemelterelő ingerek nem is olyan régen még egyszerűen nem léteztek: persze, hogy könnyebb volt koncentráltan tanulni. Ma viszont ott vannak, és ezért nem te vagy a hibás, és nem is a technológia, egyszerűen arról van szó, hogy fejlesztendő készéggé vált a koncentrálni tudás – mert hatékonyan tanulni viszont úgy lehet, ha nem zökkenünk ki egyfolytában.

3. Motiváció

Ma már szinte mindenkinek van diplomája, és végül nagyon sokan nem azt csinálják majd, amit az egyetemen tanultak. Rengeteg a lehetőség, amit sokan nem is tudnak kezelni: a „bármi lehetek” koncepcióját nem lehetőségként, hanem ígéretként fogják fel, és aztán számonkérik, hogy nem teljesült, amiért nem is tettek. Ez ahhoz vezet, hogy sokaknak nehéz megtalálni a motivációt ahhoz, hogy elmélyedjenek abban, amit tanulnak, mert nem érzik ezt feltétlen annak az állomásnak, aminél majd kikötnek – most ezt tanulod, de később még ki tudja, mit fogsz csinálni.

Ami tehát szintén fontos, hogy megtanuljuk megtalálni a motivációt a tanuláshoz az adott szituációban. Ehhez arra van szükség, hogy megfogalmazzuk magunknak, miért van szükségünk erre a tudásra, miért csináljuk azt, amit csinálunk. Lehet, hogy azért, hogy legyen egy diplománk, lehet, hogy azért, hogy később jó alapot jelentsen a továbblépéshez. Meg kell látni, hogy mire tudjuk felhasználni azt, amit tanulunk, mert ha érezzük a hasznosságát, könnyebb lesz a fókuszt is megtalálni.

A tanulás módja tehát nem változik, a kontextusa viszont igen, és ehhez meg kell tanulni alkalmazkodni. Ennek első lépése a tudatosság: fontos, hogy tudjuk, milyen más most ez a közeg, mert tanítani nem tanítják, hogy hogyan tudjunk benne ugyanolyan hatékonyan működni, ezért nekünk kell megtalálni a módját.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel