A priorizálás 5 lépése

Szerző: Diákszemmel

Neked is nehezen megy, hogy megtaláld a fontossági sorrendet a feladatok között? A legutálatosabbat mindig a legvégére hagyod, és ettől közben végig nyomaszt? Ha megtanulsz jól priorizálni, hozzásegít, hogy ne érezd folyton fáradtnak és túlterheltnek magad.

1. Lásd tisztán, hogy mit kell csinálnod

Ahhoz, hogy valóban hasznos prioritási listát állíthass fel, át kell látnod a feladatokat. Lehet, hogy ami elsőre ijesztőnek tűnik, valójában kis utánanézéssel könnyen megoldható, és fordítva, ami logikusnak látszik, és a végére hagyod, arról is kiderülhet, hogy sokkal több munka van vele, mint gondoltad, és kapkodni kell vele.

Nézd át tehát pontosan, hogy mit kell megcsinálnod, nézd meg, hogy mi minden elérhető hozzá és mit kell még beszerezned, és ez alapján meg tudod becsülni, mennyire nehéz és időigényes is az adott feladat.

2. Rendszerezz határidő alapján

A nehézséget vesd össze a határidővel, és ez alapján állítsd fel a listát. Lehet, hogy valami későbbre kell, de nagyobb feladat, ezért korábban hozzá kell kezdened, hogy részről részre haladj benne. Ha viszont összegyűjtöd, mi mikorra kell, semmi nem marad ki.

3. Kezdj a legközelebbi határidős feladattal

Alapvetően igyekezz előre venni azokat a feladatokat, amiknek a legkorábban van a határideje, hiszen minél sürgetőbb valami, annál nyomasztóbb. Azért fontos sorba rendezni őket, mert lehet, hogy a leghamarabb esedékes feladathoz van a legkevésbé kedved, és egyébként tologatnád, aztán a végén stresszelsz, mert az utolsó pillanatban kell megcsinálni.

4. Attól, hogy valami későbbre kell, még kezdj hozzá

Ha kész lettél a legkorábbi határidős feladatokkal, ne állj fel csak azért az íróasztalodtól, mert a többi még ráér. Ha éppen még van energiád tanulni, akkor kezdj neki azoknak is, amikkel még nem kell kapkodnod – nem tudhatod, mikor jön jól az előre munka.

5. A nagyobb feladatokat bonts részekre

Gyakran azon úszik el a prioritási sorrend, hogy belefutsz egy nagyobb feladatba, ami annyi időd elveszi, hogy közben három másikkal csúszol ki a határidőből. A nagyobb feladatokat kezdd el inkább korábban, minden nap haladj velük egy kicsit, miközben ezzel párhuzamosan csinálod azokat, amik közeli határidősök. Így elkerülheted a kapkodást.

A tudatos feladattervezés sokszor hatékonyabb feladat elvégzést eredményez, és mindenképp kisebb mentális fáradtságot, mint amikor szervezetlenül csak rohangálsz a határidők után. Érdemes megtanulnod jól felállítani a fontossági sorrendet a feladatok között, sokat segíthet.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel