Így használd az aktív előhívás technikáját tanuláskor

Szerző: Diákszemmel

Mi az az aktív előhívás? Olyan módszer, amelynek segítségével fel tudod idézni, vagyis ténylegesen memorizálod, amit meg szeretnél tanulni. Nem kellemes, hiszen rendesen megdolgoztatod az agyad, de igen hatékony.

tanulás

Ehhez a módszerhez úgy kell tagolnod a tanulnivalót, hogy kérdésekre és válaszokra tagolódjon. A memorizálás és előhívás során a kérdéseket láthatod csak, a válaszokat nem.

A legjobb tehát, ha a könyv, jegyzet olvasása közben elkezded összeírni a kérdéseket. A választ nem is feltétlenül kell leírnod, ha időt szeretnél megtakarítani, elég, ha feljegyzed magadnak, hol találod meg a választ.

Miután elolvastad a tananyagot és felírtad a kérdéseid, kezdj el végigmenni a kérdéseken. Vedd elő az elsőt, és igyekezz minél több dolgot felidézni, amit ehhez kapcsolódóan olvastál.

Ha nem jut eszedbe a válasz, ne nézd meg rögtön. Próbáld visszakövetni a témát, ameddig eszedbe nem jut valami. Erre építkezve igyekezz minél több dolgot összerakni. Ha grafomán vagy, elkezdheted leírni egy papírra, ami eszedbe jut, lehet, hogy ez fog előhívni még több részletet.

Ha végképp nem jut eszedbe, vagy elakadsz, akkor olvasd el a választ. Olvasd el alaposan, akár olvasd fel magadnak hangosan, és tedd félre a kérdést.

Menj végig így az összes kérdésen, és gyűjtsd külön azokat, amikre nem tudtad, vagy csak részben tudtad a választ, és azokat, amik jól mentek.

Az első kör után tarts szünetet és foglalkozz mással. Ha van annyi időd a felkészülésre, ne is aznap fogj neki újra. Másnap vedd elő azokat a kérdéseket, amikkel nehézségekbe ütköztél. Nézd meg, mi az, ami már jobban megy, és az mehet abba a kupacba. Ami még mindig nem megy, azt tedd megint félre.

Az ismétlések között mindenképp tarts szünetet, és természetesen a cél az, hogy a végére mindegyik kérdésre menjen a válasz. Miért működik ez a módszer? Mert nem újra és újra elolvasod, amit meg akarsz jegyezni – ami egy passzív tevékenység -, hanem megpróbálod felidézni, amit meg kell tanulnod, ami aktív tevékenység. Gondolkozol a memorizálni-valón, ami sokkal elmélyültebb tudást eredményez.

Ha van rá lehetőséged, a vizsga vagy számonkérés előtt nézd át azokat a kérdéseket is, amikre emlékeztél – bizonyosodj meg róla, hogy nem csak frissen tudtad felidézni, hanem valóban emlékszel rá.

A módszer lényege, hogy halaszd a lehető legtovább, hogy megnézd a választ, amire nem emlékszel – gondolkodj addig, amíg eszedbe nem jut.

Több módszer is van, amivel az aktív előhívás technikáját használhatod. Készíthetsz például kikérdezőkártyákat, ahol az egyik oldalra a kérdést írod, a másikra a választ, vagy azt, hol találod meg a könyvben a választ. Tanulhatsz így valaki mással is, ahol egymást kérdezitek ki: ez kérdezőként és válaszolóként is hasznos, hiszen amíg a másik próbálja összerakni a megoldást, te hallgatod, amit mond, figyeled, hol hibázik, mit hagy ki, ami megintcsak aktív folyamat. Ilyen esetben is, a kérdező a lehető legtovább ne segítsen a válaszolónak.

Ez a fajta tanulás fárasztó, ezért tarts gyakran szünetet. Ilyenkor frissülj fel kicsit, mozogj, majd rövid szünet után ülj vissza és folytasd. Az így megszerzett tudás nagy előnye, hogy valószínűleg nem csak a vizsgáig marad meg, hanem később is emlékezni fogsz arra, amit tanultál.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel