Ülsz órán, figyelsz (vagy nem), és egyszercsak fogalmad sincs, miről beszél a tanár. Mi ilyenkor a jó taktika? Nem az, hogy elengeded a dolgot, és bízol benne, hogy majd valahogy kibogozod később.
Az órai részvételnek nem az a lényege, hogy ki legyen pipálva a kötelező jelenléted, jobb esetben ez az rész, amikor jobban megérted az egész tananyag lényegét. Átlátod a fontosabb pontokat, ami csak a könyvből nem derülne ki ilyen egyértelműen, és részletesebben elmagyarázza a tanár az összefüggéseket. Ezek megértésére azért van szükség, hogy könnyebb legyen levizsgázni, és eleve, hogy ne csak levizsgázz, hanem valódi tudásra tegyél szert.
Ezért aztán, ha elveszíted a fonalat, az a legjobb stratégia, ha minél hamarabb megpróbálod megérteni, amit nem értesz:
– jelentkezz és kérdezd meg a tanárt: ha ott azonnal jelzed a tanárnak, hogy valami nem világos, ő is könnyebben ki tudja fejteni, mert még benne van a gondolatmenetben, és te is jobban meg tudod fogalmazni, hogy mi az, amit nem értesz
– kérdezd meg a tanárt óra után: ha nem akarod mindenki előtt megkérdezni, kérdezd meg a tanártól óra után. Fontos, hogy ilyen esetben jól jegyezd fel magadnak, mi az, amit nem értettél, mert ha nem tudod pontosan elmondani, lehet, hogy másra kapsz magyarázatot. Mivel van egy alapvető káosz benned a témával kapcsolatban, könnyen lehet, hogy ez ott még nem is tűnik fel, csak később jössz rá, hogy még maradtak kérdések benned
– jó ötlet lehet, ha megkéred a tanárt, hogy mondjon egy példát. Néha egyszerűbb megérteni valamit egy példán keresztül, és akkor neked sem azt kell mondanod, hogy nem érted, sokkal inkább, hogy segítsen jobban megkérdezni egy példával.
Mindenesetre ha tényleg szeretnéd megérteni az adott dolgot, akkor semmiképp ne várj, mert az újabb és újabb infók csak jönnek be, és egyre nehezebb lesz visszatalálni oda, hogy hol is veszítetted el a logikát a gondolatmenetben.