Te is ismered az érzést, amikor elúszol a feladatokkal, nem megy a tanulás. Leülsz tanulni, eltelik több óra, és azt veszed észre, érdemben nem haladtál semmit. Miért van ez?
A legtöbbször arra fogjuk, hogy kevés idő áll rendelkezésünkre, de ha őszinték vagyunk magunkkal, nem ez a helyzet. Valójában a hatékonyság és az eredményesség hiányzik, hiába töltünk időt a tanulással. Mi az oka, és hogy lehet tenni ellene?
1. Zárd le a nyitott kérdéseket
Amikor leülsz tanulni, azonnal eszedbe jutnak a kisebb feladatok, kérdések, amik a fejedben voltak, és elterelik a figyelmed. Ilyenkor sokszor választjuk azt a stratégiát, hogy megpróbálunk haladni a tanulással, és egyszerre észben tartani az adott dolgot, ami az eszünkbe jutott. Ez viszont sokkal inkább megosztja a figyelmet: érdemes az ilyeneket inkább megcsinálni, utánanézni, hogy le tudd zárni, és ne motozzon a fejedben.
2. Tisztázd magadban, mikor van kész
Egy konkrét végcél meghatározása nagyon jelentősen növeli a produktivitást: mindig határozd meg, meddig szeretnél eljutni a könyvben, mennyire alaposan akarod megtanulni a tananyagot. Egy végcél felé tudunk haladni, motivál, ha már közel vagy hozzá, és segít, ha kézzelfogható.
3. A követező lépésre fókuszálj
Visszavethet, ha a „nagy egész” lebeg a fejed fölött: nem tudod, bele fog-e férni, még nem tartasz ott, ezért nem tudod, egyáltalán fogod-e érteni, és ez nyomaszt. Fókuszálj a következő feladatra, amit meg tudsz határozni, egyértelmű, mit kell csinálnod és mettől meddig tart. A keretek sokat segítenek.
4. Kövesd a 2 perces szabályt
Egyszerű, így szól: egy feladatot, ami 2 perc alatt elvégezhető, azonnal meg kell csinálni. Bár írtuk korábban, hogy zárj le minden, a fejedben motoszkáló kérdést, újra és újra eszedbe fognak jutni dolgok. A nagyobb feladatokat ilyenkor érdemes felírni, de ami 2 percen belül megcsinálható, azt érdemes azonnal meg is csinálni. Így rövidül a feladatlistád, ami szintén jól hat és produktívabbá válhatsz.
5. Használd jól a naptárad
Ha időbeosztást tervezel, az segít abban, hogy tudd, hogyan haladsz a tervezettekhez képest, és kész leszel-e a rendelkezésedre álló idő alatt. Ehhez azonban az kell, hogy jól tervezz: gondold végig és reálisan határozd meg az egy feladatra jutó időt. Ha valamire kevesebb időt szánsz, mint amennyi alatt megcsinálható, akkor biztos, hogy el fogsz csúszni, és akkor pánikolsz. Ha viszont nem tudsz több időt szánni rá, akkor eleve úgy kell tervezned: ezt kisebb alapossággal tudod megcsinálni, mert csak ennyi időd van rá.
A fentiekből is látszik, hogy a keretek nagyon sokat segítenek: az idő sokszor azért csúszik szét, mert a tudatalattidban nyomaszt, hogy egyszerre a fejedben akarsz tartani mindent, nem látod pontosan, mit kell csinálnod és mire mennyi időd van. A kézzelfogható feladatok értelmezhetőek, és segítik, hogy ténylegesen tudj haladni velük.