Mikor jó ötlet másokkal együtt tanulni?

Post Author: Diákszemmel

Amikor kitalálod a barátaiddal, hogy egy adott vizsgára közösen tanultok, mindig megvan a veszélye, hogy abból sok minden lesz, de tanulás pont nem. Az alapvető motiváció a közös tanulásra az, hogy eleged van a vizsgaidőszakból, nem érted az adott tárgyat, és bízol benne, hogy a többiek majd elmagyarázzák, vagy csak egyszerűen jó ötletnek tűnik a változatosság. Mikor jó ötlet a csoportos tanulás?

együtt tanulás

A másokkal közös tanulás a vizsgára készülés első napjaiban igazán hasznos: amikor együtt értelmezitek a témákat. Egyrészt passzív tananyag-olvasóból aktív értelmezővé válsz, ami segíti a téma elmélyülését. Másrészt többféle tanulási típus is aktiválódik így: aki sokkal jobban rögzít hallás után, annak segít a közös megbeszélés, a kinetikus típusnak is jó, hogy a csoportos beszélgetés kicsit megmozgat, szemben azzal, amikor ülsz egy könyvvel a kezedben.

A vizsgát megelőző napok már a memorizálásról, rögzítésről szólnak. Ezt elsősorban egyedül lehet jól, így ilyenkor már érdemes kettesben maradni a tanulnivalóval.

De mit tehetsz, hogy jól működjön a csoportos tanulás? Így kerüld el, hogy beszélgetésbe fulladjon:

1. Készíts tanulási tervet

Foglald pontokba, hogy min szeretnétek végigmenni. Ha van egy tervezet, ahhoz már könnyebb tartani magad. Ha el is kalandoztok, segít visszatalálni.

2. Kösd időhöz

A napirendit pontokhoz időt is köss, és fontos, hogy legyen egy végpontja, amikor befejezitek. Ha úgy tervezed, hogy tanultok, amíg bírjátok, akkor persze éjszakába nyúló lesz, csak nem tanulás.

Minél részletesebben tervezed be az időt, annál jobban látszik, mire mennyi időt szántok, hol tartotok – az időrend pedig mindig visszaránt.

3. Válasszatok egy jó helyet a tanuláshoz

Válasszatok olyan helyet, ami kényelmes, nem zavartok másokat a beszéddel, de nem is teszi túl csábítóvá, hogy csak beszélgessetek. Ha a könyvtárnak van olyan része, ahova le tudtok ülni, és nem zavartok másokat, az jó lehet, vagy kiülni a szabadba is ideális a célra. Átmenni valamelyikőtökhöz – az elég veszélyes terep.

4. Beszéljétek meg, melyik témára helyeztek nagyobb hangsúlyt

Ha megvan a tervetek és a helyszín, leültetek, beszéljétek meg, ki melyik témát szeretné részletesebben átvenni, kinek mi megy nehezebben. Ezek a személyes nézőpontok azonnal bevonnak, segítenek a figyelmet a témára irányítani.

5. Határozzatok meg célokat

Fogalmazzátok meg, hova szeretnétek eljutni az együtt tanulás végére. Végigbeszélni a könyv fő témáit? Megbeszélni azokat a témákat, amikkel kapcsolatban a nehézségeiteket megfogalmaztátok? Ne csak időben, témában is legyen egy tervezett végpont. Már önmagában a tervezés kézzelfoghatóbbá teszi az egész programot, ha van egy végcél, az pedig kiváló támpontot ad.

Hozzászólások

Post Author: Diákszemmel