Így előzd meg a kiégést a suliban

Szerző: Diákszemmel

A kiégés egyre gyakoribb panasz, ami már az iskolai évek alatt is megjelenhet. Ha sok stresszel kell megküzdened, nyomaszt az iskolai évek utáni életed, túlterhelt vagy és fáradt, akkor nálad is fennáll a kiégés veszélye. A legjobb, amit tehetsz, hogy odafigyelsz a jelekre és változtatsz már nagyon korán.

kiégés

A kiégésre sokáig “panaszkodásként” tekintettek, de néhány éve most már elismerték, mint létező problémát. Könnyű összekeverni a fáradtsággal, kimerültséggel, amit az ember elintéz azzal, hogy ez van, a feladatokat muszáj megcsinálni. Pedig a kiégés hosszú távon nagyon kellemetlenné válhat a mindennapokban, ezért érdemes odafigyelni. Jó hír, hogy megelőzhető és visszafordítható, a legegyszerűbb még akkor lépni, amikor már a kiégés első jeleit meglátod magadon.

Elsősorban a kezeletlen, hosszan tartó stressz és túlzott terhelés okozta kimerültség vezet kiégéshez. Ilyenkor aztán azt veszed észre magadon, hogy elveszíted az érdeklődésed olyan dolgok iránt, amiket szerettél, és rosszabb teljesítményt nyújtasz a suliban, pedig nem érzed, hogy kevésbé tanulnál. Mindez állandó kimerültség érzéssel társul, egyfajta apátiával.

A kiégés oka az iskolában sok minden lehet, például ha túl sok feladatot vállalsz magadra és nincs lehetőséged kellően feltöltődni közben, vagy ha nem olyan szakot választottál, ami igazán neked való, élvezed, így az általa keletkezett terhelést sokkal kimerítőbbnek érzed, mint azt a feladatok indokolják.

Ahogy mondtuk, könnyű összekeverni a kimerültséggel, csak amíg azt egy kis kikapcsolódással ki lehet pihenni, a kiégés nem “múlik el” attól, hogy pihensz két hetet.

Ahhoz, hogy felismerd, hogy kiégéssel küzdesz, jó, ha figyeled magad. A kiégés legjellemzőbb jelei:

  • mentális, fizikai, érzelmi fáradtság, apátia
  • motiváció hiánya – a hobbijaid iránt is
  • ingerlékenység
  • egyre nehezebbé váló koncentráció
  • fokozódó feledékenység, figyelmetlenségből fakadó hibázás
  • nehézséget okoznak az egyszerű hétköznapi rutinok, pl. összekészíteni az ebéded
  • egyre kevésbé keresed a barátaid társaságát
  • önbizalomvesztés

Hogyan akadályozhatod meg a kiégést?

Ahogy azt már fentebb is kifejtettük, a kiégés a túlterhelés, stressz következménye, amit nem pihensz ki, nem lazítasz, és egy idő után így besokallsz. Ezért nagyon fontos, hogy tudatosan figyelj oda:

1. Mondj nemet

Ne vállalj el minden feladatot, ne mondj igent minden programra, csak azért, mert megkérdeznek! Nemet mondani meg kell tanulni, ami a hétköznapjaid tudatos szervezésének fontos lépése.

2. A pihenés is legyen napirendi pont

Ne csak akkor akarj pihenni, amikor már mindennel kész vagy. Iktasd be a szüneteket és a pihenést akkor is, ha közben sok dolgod van és határidőid is. Lehet, hogy így nem leszel kész mindennel, de amit megcsinálsz, azt legalább jól.

3. Ne legen lelkifurdalásod

A fentihez kapcsolódik, hogy ne gondold azt, hogy ha törődsz magaddal, akkor nem teszel meg minden tőled telhetőt. Ne legyen lelkifurdalásod, ha priorizálod a mentális egészséged. Ne tekints erre lustaságként.

4. Egyél rendesen, mozogj és aludj

Figyelj oda, hogy a tested is megfelelően tartsd karban, miközben szellemi munkát végzel. Ha friss maradsz, jobb lesz a teljesítőképességed és jobban kezeled a stresszt is.

5. Tölts időt a barátaiddal

Egyrészt nyilván jó kikapcsolódás a barátaiddal közös program, másrészt sokat segít, ha néha kiszakadsz a feladatok és stressz alól. Hirtelen minden más nézőpontból látszik, és ami nyomaszt, kicsit veszít a félelmetességéből.

Mindezeket akkor is megteheted, ha már tapasztalod magadon kiégés jeleit. Lehet, hogy önállóan is képes leszel visszafordítani a folyamatot, és helyrezökkenni.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel