Így találd meg a gyenge pontod a tanulásban, hogy fejlődni tudj

Szerző: Diákszemmel

Gyakran esünk abba a hibába, hogy másokhoz hasonlítjuk magunkat. Még rosszabb, ha a saját teljesítményünk értékelését is másokhoz képest definiáljuk. Ahhoz, hogy eredményes lehess a tanulásban – és később a munkában -, saját erősségeid és gyengeségeid objektív ismeretére van szükség, nem a téged körülvevőkhöz képest megszerzett pozíciódra.

önfejlesztés

Az eredményes tanulás egyik fontos előfeltétele a folyamatos fejlődés. Szükséged van rá, hogy ismerd a saját tanulási szokásaid, hogy tudd, neked mi működik, mivel vagy a leghatékonyabb. És ismerned kell a gyengeségeid is, hogy tudd, miben kell fejlődnöd.

Nehéz elvonatkoztatni attól, hogy másokat használj referenciapontnak. Ha valaki mást hallasz egy szóbeli vizsgán és elég meggyőzően beszél, te pedig alig tudod kifejezni magad, akkor máris kétségeid lesznek – pedig lehet, hogy egy sales-es veszett el benne, és neki ez az átlagnál jobban megy.

Ahhoz, hogy lehetőleg objektív képet kapj a saját erősségeidről és gyengeségeidről, fontos, hogy ne érzelmi alapon vonj le következtetéseket, hanem tudatosan gondolj végig egyes szempontokat. Ezt pedig érdemes megismételni minden félévben, hogy azt is lásd, miben javultál.

Az erősségeid és gyengeségeid vizsgálatához az alábbi 4 területet kell megnézni:

1. Jegyek

Nézd végig a jegyeid és gondold végig minél tárgyilagosabban, hogy olyanok-e, mint amit szerettél volna. Vizsgaidőszak közben ennek befogadását is az érzelmeink uralják, amikor nagyon izgulsz, a kettes is hatalmas öröm, amikor mindenki ötöst kapott, akkor el tudsz bizonytalanodni, ha te csak 4-est.

Szóval, az érzelmi viszonyítást félretéve nézd meg, hogy ha objektíven vizsgálod, olyan jegyeket kaptál-e, mint szeretnél, vagy amit reálisnak tartasz. Ahol rosszabb a jegy, próbáld megállapítani, mi lehet az oka: nem készültél eleget? Túl nehéznek bizonyult a tananyag? Vagy a vizsga?

Ha megállapítottad az okot, gondold végig, mit tehetsz, hogy legközelebb ne forduljon elő. Ha az idő volt kevés a tanulásra, tervezd el, hogyan tudsz már a félév közben többet tanulni, hogy a vizsgára készülés jobban menjen. Ha van olyan terület, amit nem igazán értesz, gondold végig, hogyan tudsz arra még több figyelmet fordítani.

2. Stratégiák és rendszerezés

Fontos annak megismerése is, működik-e az a tanulási módszer, jegyzetelési technika, feladatütemezés, amit jelenleg használsz. Gondold végig, mennyi alkalommal fordult elő, hogy egy feladattal elmaradtál, mert teljesen elfelejtetted, hogy meg kell csinálnod.

Itt érdemes azt is végiggondolni, mennyire voltak segítségedre a jegyzeteid. Ha egyáltalán, akkor nem jól jegyzetelsz. Átlátod-e a saját rendszered, mindig tudod-e, milyen források állnak rendelkezésedre a tanuláshoz.

3. Időkezelés

Az időkezelés vizsgálata során azt érdemes végiggondolnod, mennyire tudod jól beosztani az időd, vagy mennyi alkalommal fordul elő, hogy végül nincs elég időd megcsinálni egy feladatot, felkészülni egy vizsgára. A „ha lenne még egy napom..” jellemző érzés, de ha ténylegesen nem érsz végig a tananyagon, akkor nem jól mérted fel, mennyi időre van szükséged.

Azon is érdemes elgondolkodnod, mennyire jellemző problémád a halogatás. Ha jellemző, akkor miért halogatsz és hogyan tudnál túllépni rajta. Nem vállaltad-e túl magad, nem lehet-e, hogy azért nem haladsz rendesen, mert túl kimerült vagy.

4. Szokások

A szokások vizsgálatánál azon érdemes elgondolkodni, milyen rutinjaid vannak, és melyik hogy működik. Azért csinálsz-e valamit egy módon, mert már megszoktad, vagy mert tényleg hatékony. Például kijegyzeteled a könyveket, mert azt mondtál neked, hogy ez fontos, de igazából soha nem használod azokat a jegyzeteket.

Mennyire gátolnak a szokásaid a hatékony tanulásban. Például, ha rendszeresen multitaskingolsz, nem bizonyul-e ez túl fárasztónak, ami miatt lassabban haladsz, mint ha egymás után csinálnád a feladatokat. Tudod-e motiválni magad és megvan-e a megfelelő rutinod a felöltődésre.

A fentiek végiggondolása után legalább ilyen fontos a következő lépés: amikor kitalálod, mit kellene tenned a kevésbé működő dolgokkal. Ne akarj egyszerre minden területen fejlődni, de ha megtalálod azt, ami a legjobban hátráltat az eredményes tanulásban, tervezd el, hogyan fogsz előrelépni.

Minél objektívebben ismered a saját erősségeid és gyengeségeid, annál kézzelfoghatóbb lesz, miben érdemes javítanod és mi az a terület, amire érdemes hangsúlyt fektetned, mert jól megy neked.

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel