Nem csak szakmai tudásra van szükséged, amikor elkezdesz dolgozni egy új munkahelyen, ha fel szeretnéd venni a ritmust és előre szeretnél lépni. Van néhány olyan soft skill, amit érdemes fejleszteni, hogy könnyebb és hatékonyabb legyen a beilleszkedés.
A soft skill-ek azok a társas készségek, amelyek segítenek abban, hogy jól tudj együtt dolgozni másokkal. Semmilyen munkában nem teljesen egyedül dolgozol, és ezt a munkaadók is tudják. Épp ezért fontos nekik, hogy látszódjon rajtad: képes leszel együttműködni a csapattal.
Mik a legfontosabb soft skill-ek a munkahelyen?
Csapatmunka
A munkaadók 30%-a a legfontosabb soft skill-nek tartja a csapatmunkát. Ha ugyanis egy csapat tagjai jól tudnak együtt dolgozni, akkor egymást erősítik, és, bár pátoszosan hangzik, de igaz, hogy többet tudnak együtt létrehozni, mint amennyire önállóan képesek lennének.
Mit is jelent pontosan a csapatmunka? Aktív figyelmet a többiek mondanivalójára, proaktív hozzáállást a megbeszéléseken, brainstormingoláson, és beletartozik az is, hogy jól viseld a kritikát, ne húzódj vissza, ha nem a te ötleted használják fel, vagy nem is tartják működőképesnek, amit mondasz.
Kommunikáció
Azt gondolnánk, hogy ez nem lehet olyan nehéz, de valójában az. A hatékony kommunikáció lényege, hogy ki tudod fejezni mások számára is a gondolataid úgy, hogy ők megértsék, és te is képes vagy a másik mondanivalóját nem csak a saját értelmezési rendszeredben kezelni, hanem megpróbálni meglátni, hogy mire is gondolhatott a másik, amikor azt mondta, amit.
A hatékony kommunikációhoz fontos, hogy tudj várni egy pillanatot, mielőtt megszólalsz, olvass át újra egy üzenetet, mielőtt elküldöd, és tudd megválasztani a megfelelő platformot egy-egy üzenetedhez, hogy azon valóban ki tudd fejezni, amit mondani szeretnél.
Empátia
A másokkal való hatékony közös munkához óriási szükséged van empátiára, hogy jobban lásd és megértsd a téged körülvevő embereket. Mi mozgatja és motiválja őket, mire van szükségük.
Ehhez elengedhetetlen, hogy érdeklődéssel fordulj a többiekhez, tegyél fel kérdéseket, és tudatosítsd magadban, hogy soha nem tudod, éppen mi zajlik a másikban, ami miatt esetleg úgy nyilvánult meg, amit te most nem tudsz hova tenni.
Rugalmasság
Ahhoz, hogy hatékonyan együtt tudjunk dolgozni másokkal, el kell fogadni, hogy nagyon sokfélék vagyunk. Van, aki más tempóban tud haladni, és különbözünk abban is, hogy ki szóban jobb, ki írásban, ki társaságban közösen tud innovatívan gondolkodni, ki egyedül.
Érdemes megtanulni alkalmazkodni a sokféleséghez, mert így tudunk mindannyian közelíteni egymáshoz. Ehhez fontos az őszinte és nyílt kommunikáció, annak megfogalmazása, ha téged valami zavar, és kérdések feltevése, hogy megértsd a másik logikáját egy cselekvés mögött.
Időkezelés
A hatékony időkezelés is egy olyan soft skill, amivel nem mindenki rendelkezik, pedig fontos az eredményes munkavégzéshez. Egyetemen még nevetünk azon, aki mindig elúszik, de itt már a többiek munkájára is hatással van, hogy te mennyire tudod jól beosztani az időd.
Ez is fejleszthető, segít, ha reggel a munkát a tennivalók listájának átgondolásával kezded, nap közben is tartasz olyan szüneteket, amikor átnézed, mivel hol tartasz és mire kell még fókuszálnod.
Ezek a soft skill-ek segítenek, hogy eredményesebben tudj együtt dolgozni másokkal, hatékonyabban tudd elvégezni a saját feladataid. Amikor jelentkezel egy munkára, nézd meg, ezek közül melyiket tüntetik fel elvárásként, és már úgy menj az interjúra, hogy készülj példákkal, amikkel illusztrálni tudod, hogy te jó vagy ezen a területen.