A szorongás fokozatai: mivel jár és mikor érdemes segítséget kérni

Szerző: Diákszemmel

Az iskola sajnos nem mindig csak pozitív élményekkel jár. A tanulás és a sulis feladatok jelentette terhek, stressz és szorongás egyre gyakoribb problémává válnak, ezért fontos megismerni, hogy milyen fokozatai vannak a szorongásnak. Összegyűjtöttük, ezek milyen tünetekkel járnak, hogy könnyebben ismerd fel és azt is tudd, mikor érdemes segítséget kérni.

szorongás

1. „Normális” stressz

Az iskolaév során tapasztalt stressz teljesen normális és egészséges reakció is lehet. A határidők, a vizsgák, és az ismeretlen helyzetek mind-mind olyan tényezők, amelyek stresszt okozhatnak. Ez a fajta stressz motiváló tényező is lehet, ami segít abban, hogy teljesíteni tudjunk.

2. Könnyű szorongás

Ha ez már fokozódik, idővel könnyű szorongásba is átcsaphat. Ez azt jelenti, hogy a stresszreakciók erősebbek és hosszabb ideig tartanak. Könnyű szorongás esetén az alábbi tüneteket tapasztalhatod:

  • Állandó nyugtalanság
  • Alvászavarok
  • Fokozott ingerlékenység
  • Teljesítményromlás az iskolában
  • Szorongó gondolatok és félelmek

Ilyenkor érdemes kiemelt figyelmet fordítani arra, hogy megfelelő módon ki tudd pihenni magad – ez már segíthet a tünetek csökkentésében.

3. Közepes szorongás

Ha a szorongás hosszabb ideig fennáll vagy súlyosbodik, akkor beszélünk közepes szorongásról. Ilyenkor a szorongás már akadályozhat a napi feladatok ellátásában, befolyásolhatja az iskolai teljesítményt és a személyes kapcsolatokat. Jellemző tünetek:

  • Pánikrohamok
  • Szociális visszahúzódás
  • Szorongó gondolatok
  • Koncentrációs nehézségek
  • Alacsony önértékelés

4. Súlyos szorongás

A súlyos szorongás már komoly problémákat okozhat. Az érzelmi és fizikai tünetek súlyosbodnak, azt tapasztalod, hogy egyre nehezebb megbirkózni velük. A súlyos szorongás tünetei közé tartozik:

  • Folyamatos pánikrohamok
  • Iskolakerülés állandó késztetése
  • Fizikai tünetek, például szívritmuszavarok vagy gyomorproblémák
  • Önpusztító gondolatok vagy magatartás

Mikor érdemes segítséget kérni?

Fontos, hogy megérts és elfogadd, hogy a szorongás valós és kezelendő probléma, és nem kell megvárni, amíg egyre súlyosabbá válik. Így bármilyen szintű szorongást is tapasztalsz, itt az ideje segítséget kérni. Ez a segítségkérés jelentheti azt is, hogy a családodnak, barátaidnak mondod el, hogy mivel küzdesz – és hogy egyre nehezebben birkózol meg vele.

Ha azonban úgy érzed, a szorongás állandó hatással van a mindennapjaidra, érdemes lehet szakemberhez fordulni. Mire gondolunk állandó hatás alatt?

  • A szorongás tartósan jelen van
    Ha hónapokig fennáll vagy visszatérő jellegű
  • Nem tudod kezelni
    Ha a szorongás a mindennapi életben és az iskolai teljesítményedre is negatív hatással van
  • Fizikai tünetek jelentkeznek
    Ha a szorongás fizikai tüneteket okoz, mint például állandó fejfájás vagy gyomorpanaszok
  • Önpusztító gondolatok vagy magatartás jelenik meg
    Ilyenkor azonnal szükség van segítségre
  • Iskolakerülés állandó késztetése, szociális visszahúzódás
    Ha folyamatosan azt érzed, hogy képtelen vagy bemenni a suliba, vagy olyan kellemetlenül érzed magad a szorongás miatt, hogy azt érzed, inkább nem találkozol a barátaiddal, fontos támogatást keresni

Az iskolai szorongást lehet kezelni tudatos odafigyeléssel, életmódváltással, komolyabb tünetek esetén terápiával. A lényeg, hogy ne maradj egyedül a problémáddal: minél hamarabb foglalkozol vele, kérsz segítséget, annál hamarabb sikerülhet visszaállítani az életed egyensúlyát. Ne félj segítséget kérni, hiszen a szorongás kezelhető!

Hozzászólások

Szerző: Diákszemmel