Kifejtős írásbeli vizsgán vagy szóbelin az a cél, hogy átfogóan értsd a tananyagot. Meg kell értened az összefüggéseket, a logikát, tudnod kell a kronológiát és fel kell tudnod idézni a legfontosabb állításokat. Hogyan tanulj, hogy ez jól menjen?
A tanulási módszer kiválasztásánál jó tudni, hogy milyen típusú számonkérésre készülsz. A cél elvben az, hogy megtanuld a teljes tananyagot, mégis, nem mindegy, hogy az adatok memorizálására kell fókuszt helyezned, vagy fontosabb, hogy a nagy egészet lásd át jól.
Kifejtős vagy szóbeli vizsgán az utóbbi a cél, és kis szerencsével ilyenkor jól át lehet ugrani bizonyos adat-, név-szintű hiányosságokat. Persze fennáll a veszélye, hogy a tanár direktben belekérdez, és kiderül, hogy nem tudod. Mégis, ha a fő összefüggéseket jól el tudtad mondani, akkor azért nem valószínű, hogy megbuknál.
Több különböző módszer is létezik, ami segíthet abban, hogyan állj neki az előtted álló szövegnek, amikor készülsz a vizsgára.
SQ3R módszer
SQ3R: survey, question, read, recite, review
Ebben a módszerben első lépésben átfutod a szöveget, ideális esetben egy fejezetet a könyvben. Ezt követően megfogalmazol magadban kérdéseket a főcímek, kiemelések, grafikonon alapján, amik a fejezetben szerepelnek. Ezek olyan kérdések legyenek, amik elsőre eszedbe jutnak az adott címekről, amire azzal kapcsolatban szerinted rá lehet kérdezni egy vizsgán.
Ezután jön az alapos olvasás, ahol nem csak passzívan befogadod, amit leírva látsz, hanem aktívan keresed a választ a megfogalmazott kérdéseidre. Ez segít, hogy interakcióba lépj a szöveggel, ezáltal hatékonyabban megjegyezd, amit olvasol. Ezután jön a felidézés, ahol a saját szavaiddal igyekszel összefoglalni, amit olvastál, figyelve, hogy választ adj a megfogalmazott kérdésekre is.
KWL módszer
KWL: Know, Want to Know, Learn
Ez a módszer arról szól, hogyan tagold a tanulnivalót, hogy jobban átlásd, irányítsd a tananyag különböző elemeit. Három oszlopot hozz létre: amit már tudsz, amit szeretnél tudni, és amit éppen tanulsz. Az első oszlopba értelemszerűen írd fel azokat az egységeket, amiket már tudsz.
A második oszlopba az kerül, amit még meg kell tanulnod: az előtted álló nagyobb tematikai egységek, vagy éppen egy adat, egy memorizálandó kisebb egység, amit még nem sikerült megjegyezned – és tudod, hogy később még időt kell szakítanod rá, hogy ezt memorizáld. A harmadik oszlopba pedig azok kerülnek, amikkel éppen aktívan foglalkozol.
Ezzel a módszerrel is az interaktivitást fokozhatod a tananyaggal. Azáltal, hogy a különböző részekre egységként tekintesz, ezeket mozgatod, oszlopokba sorolod be, sokkal inkább kapcsolatba lépsz a tartalmukkal is, ami segíti a rögzítést.
THIEVES módszer
THIEVES: title, headings, introduction, every first sentence in a paragraph, visuals/vocabulary, end-of-chapter questions, summary
Tulajdonképpen az első kettő egyfajta ötvözete ez a módszer, ahol szintén oszlopokat hozol létre, és a cél, hogy gondolkodj a tanulnivalóról, ne csak passzívan olvasd. Ez a módszer kifejezetten nagy mennyiségű, könyvből megtanulandó tananyag esetén segíthet, hogy megtörd a monotonitást.
Itt is oszlopokat hozol létre: cím, alcímek, bevezetés, a fejezetek első mondata, grafikonok, fejezetvégi kérdések és összefoglalás címmel. A cél az, hogy ezeket vizsgáld meg először, mielőtt a teljes fejezetet elolvasnád. Nézd meg a címeket, minden fejezet első mondatát, a grafikonokat, stb. Az egyes oszlopokba pedig írj fel mindent, ami ezekkel kapcsolatban eszedbe jut, kérdésként merül fel, vagy fontosnak tartod.
Miközben olvasod a szöveget, egészítsd ki az egyes oszlopokhoz tartozó jegyzeteid. Ez a módszer azzal támogatja a tanulást, hogy segít abban, hogy a saját logikád szerint rendezd struktúrába a szöveget, ne a szöveg saját logikája legyen az egyetlen támpontod. A saját logika kialakítása aktív gondolkodást igényel, ami a memorizálást segíti.
A fenti módszerek tehát abban segítenek, hogy passzív befogadóból aktív cselekvővé válj a tanulnivaló szöveg viszonylatában. Ez segíti az értelmezést, a rögzítést, ezáltal jobban átlátod és könnyebben fel tudod idézni, amit meg kell tanulnod.