Munkahelyi konfliktusok mindenhol előfordulhatnak, és ezek kezelése sajátos kommunikációt kíván. Más a helyzet, ha ráadásul diákmunkában dolgozol a cégnél. Kihívást jelenthet, hiszen így gyakran kevesebb tapasztalattal rendelkezel, és más a pozíciód is a munkahelyen, mint teljes munkaidőben dolgozó kollégáink.
1. Légy nyitott és empatikus
Mielőtt állást foglalnál, fontos megérteni az összes fél nézőpontját. Ez segít abban, hogy objektív maradj és jobban megértsd a konfliktus okát. Próbáld megérteni, hogyan érezhetik magukat a többiek, miért lesznek dühösek vagy ingerültek az adott helyzetben. Ez nem csak a konfliktus megértésében, de annak kezelésében is segíthet.
2. Légy proaktív, de tisztelettudó
Kezdeményezz beszélgetéseket, ha problémát észlelsz, ne várj, amíg az magától megoldódik. Legyél proaktív, nyiss te a másik felé. Ha kialakul egy párbeszéd, akkor máris megtettétek a legnagyobb lépést a megoldás felé. Tartsd tiszteletben a munkahelyi hierarchiát, még akkor is, ha úgy érzed, neked van igazad.
3. Kommunikálj hatékonyan
Légy egyértelmű és konkrét, amikor kommunikálsz. Tartsd észben, hogy a „mindenki magából indul ki” mondás igazságot rejt: mindenki úgy értelmezi a másik cselekvéseit és mondatait, ahogy ő gondolkodna, ha ezt vagy azt tenné. Kerüld a túlzásokat és a homályos megfogalmazásokat. Használj „én” üzeneteket, ezek segíthetnek abban, hogy kifejezd az érzéseidet anélkül, hogy a másik felet támadó pozícióba helyeznéd.
4. Keress kompromisszumokat
Légy nyitott a kompromisszumra, hiszen nem minden konfliktus oldható meg úgy, hogy mindenki teljesen elégedett legyen. Keresd azokat a megoldásokat, amelyek a legközelebb állnak ahhoz, ami a legtöbb ember számára elfogadható. Ezt mondd is ki nyíltan, jelezd, hogy a közös célokat és érdekeket figyeled, hogy megtaláljátok a legjobb megoldást.
5. Használd ki a rendelkezésre álló erőforrásokat
Kérj segítséget, ha szükséges, mert úgy érzed, hogy a konfliktust nem tudod egyedül kezelni. Ez lehet egy munkatárs, egy felettes, vagy akár a HR részleg. Érdemes ezt is úgy csinálni, hogy a másikat is minél hamarabb bevonod: ne érezze magát hátbatámadva, hiszen az tovább rontja a konfliktust.
6. Tanulj a tapasztalatból
Minden konfliktus lehetőséget kínál arra, hogy hosszú távon minél eredményesebben tudd elkerülni ezeket. Próbáld megérteni, mi vezetett a konfliktushoz, és vizsgáld meg őszintén, te tettél-e valamit, amit lehetett volna másként, jobban csinálni. Használd fel ezeket a helyzeteket arra, hogy fejleszted a problémamegoldó készségedet, gondold végig, mi működött jól a konfliktuskezelés során.
A munkahelyi konfliktusok kezelése diákmunkában értékes tapasztalatokat nyújthat, amelyek által fejleszteni tudod a problémamegoldó készséged. Ez hosszú távon előnyös a karriered szempontjából, hiszen konfliktusos helyzetek mindig előfordulnak. Ezek hatékony és sikeres menedzselése, a jó kommunikációs készség, a másik nézőpontjának megértése hozzásegíthet, hogy érvényesülni tudj a munka világában.