Hogyan oldj meg konfliktusokat a csoportmunkában?

Post Author: Diákszemmel

Csoportmunka. Már a szó hallatán beugrik egy kép: valaki nem válaszol az üzenetekre, valaki mindig mindent az utolsó pillanatra hagy, más meg mindent egyedül próbál megoldani, mert „úgyis csak én csinálom meg rendesen”. Ismerős?

Pedig a csoportmunka nem feltétlenül kell, hogy stresszes legyen. Ha jól kommunikáltok, könnyebben átvészelhetők a konfliktusok, sőt: a vita akár építő is lehet. Mutatjuk, hogyan kezelheted a feszkót, és mit tehetsz azért, hogy csapatként tudjatok együttműködni.

csoportmunka

1. Kezdd a tiszta kommunikációval

A legtöbb konfliktus félreértésből indul. Valaki azt hiszi, hogy a másiknak meg kellett volna csinálnia valamit, de nem. Vagy azt gondolja, hogy valami nem az ő feladata volt, és nem lustaságból nem csinálja meg. Beszéljétek meg az elején a feladatokat, határidőket, kommunikációs csatornákat (pl. Messenger, Google Docs, Trello – ami nektek kényelmes). Írjátok le, ki mit vállal. Ha valami nem világos, kérdezz rá.

2. Ne hagyd, hogy a feszültség felgyűljön

Ha valaki nem végzi a dolgát, ne hagyd, hogy ez hetekig frusztráljon. Nem kell azonnal támadni, de érdemes időben jelezni, hogy valami nem oké. Így mondhatod el kulturáltan:

„Láttam, hogy még nem került fel az anyagod a drive-ra. Tudsz segíteni, mikorra várhatjuk?”
„Tudom, hogy mindenkinek sok a dolga, de már többször megbeszéltük ezt a részt – beszéljük meg, hogyan tudnánk haladni.”

3. Hallgass meg másokat – tényleg

Sokan úgy vitáznak, hogy csak várják, mikor mondhatják el a saját igazukat. De ha tényleg meg akarod oldani a problémát, hallgasd végig a másikat is. Próbáld így:

„Értem, hogy neked ez most sok volt. Beszéljük meg, hogyan tudnánk úgy beosztani a feladatokat, hogy mindenkinek oké legyen.”
„Azt mondod, szerinted túl sokat vállaltam magamra – szerinted mit csináljunk másként?”

4. Ne az embert, hanem a problémát kritizáld

Két teljesen más hatása van ennek a két mondatnak: „Mindig te vagy az, aki miatt késik a prezentáció.” illetve „Úgy látom, csúszik a prezentáció, mert hiányzik még néhány dia – hogyan tudnánk úgy haladni, hogy mindenki időben hozzá tudja tenni a részét?” Ha a másik nem érzi magát támadva, nyitottabb lesz a változtatásra is.

5. Használjatok közös platformokat a munkához

A Google Drive, Notion, Trello vagy bármilyen közös felület sokat segít abban, hogy átláthatóbb legyen a munka. Így elkerülhetők a „de én nem tudtam, hogy nekem kellett volna…” típusú viták.

6. Ha van konfliktus, jöjjön utána lezárás

Ha volt egy nagyobb ütközés, fontos, hogy valahogy le is zárjátok. Beszéljétek meg, mit tanultatok belőle, és hogy hogyan lehet a jövőben jobban csinálni. Például: „Bocsi a feszült hangulatért a múltkor, örülök, hogy most jobban tudunk együttműködni.” vagy „Tök jó, hogy végül mindent meg tudtunk beszélni – innen már simább lesz!” Ez talán erőltetettnek tűnik, de valójában egyenes beszéd, ami sokat segít abban, hogy mindenki érezze: lezártátok a konfliktust, túlléptetek rajta.

+1: Konfliktus = fejlődési lehetőség

Ez nem közhely. A jól kezelt konfliktusokból rengeteget lehet tanulni – magadról, másokról, és egyáltalán a csapatmunka működéséről. És ez az egyik legfontosabb soft skill, amit az egyetemről magaddal vihetsz.

Konfliktusok mindig lesznek, de nem mindegy, hogyan kezeled őket. Legyél őszinte, mindig tartsd észben, hogy nem tudod, a másik miért nem a te elképzeléseid szerint halad – könnyen lehet, hogy nem lustaságból, és próbálj a többiekkel közösen megoldást keresni. Egy nehezen induló csoportmunkából is kijöhet valami jó – ha más nem, akkor egy hasznos konfliktuskezelési tapasztalat.

Hozzászólások

Post Author: Diákszemmel